Portal 2 ma już pięć lat! I z każdym rokiem staje się coraz lepszy

Portal 2 ma już pięć lat! I z każdym rokiem staje się coraz lepszy20.04.2016 11:40
Paweł Olszewski

Portal 2 jest jak wino. Im starszy tym lepszy, co jest przeciwieństwem większości gier wideo.

Był kwiecień 2011 roku, raczej niechętne konsolom Valve właśnie wydało Portala 2. Na PC, a także co ciekawe, Xboksa 360 i PlayStation 3, dając tej drugiej konsoli integrację ze Steamem, wspólne osiągnięcia, cross-save'a, a nawet międzyplatformowy multiplayer, który do dziś jest rzadkością. I steamową wersję gry w pudełku z tą na PS3. Niżej podpisany właśnie w ten sposób został zachęcony do zainstalowania sobie tej aplikacji.

Zaraz potem doszło do włamu na PlayStation Network i sieć Sony została wyłączona na długie tygodnie. Normalna gra, z tradycyjnym cyklem życia, straciłaby na tym wiele. Portal 2 nie jest jednak normalny, a przy życiu trzymała go nie tylko PC-towa i xboksowa wersja, ale też nieustające wsparcie Valve.

Na jesień 2011 roku pojawiło się rozwijające kooperację Peer Review, najlepsze miało jednak dopiero nadejść w 2012 roku. Integracja ze Steam Workshop i intuicyjny edytor poziomów zapewniły Portalowi 2 właściwie nieskończoną liczbę leveli. Mowa już tylko o PC, ale warto podkreślić, że gra mimo niezłego wyglądu nie miała dużych wymagań sprzętowych, działając nawet na trochę lepszych laptopach. Gracze tylko w ciągu miesiąca przygotowali 150 tys. map, które zostały ściągnięte miliony razy. Początkowo były to typowe single'owe poziomy, z czasem Valve udostępniło też jednak narzędzia do tworzenia kooperacyjnych miejscówek. Posiadacze PS3 dostali natomiast coś specjalnie przygotowanego pod Move'a.

Portal 2 szybko stał się kultowy, zarówno inspirując innych deweloperów do tworzenia trójwymiarowych gier logicznych z mocnym naciskiem na fabułę, jak i po prostu gościnnie pojawiając się w innych produkcjach. Inspirowana Portalem broń znalazła się w Bastionie. Pinball FX 2 i Zen Pinball dostały portalowe stoły, a Lego Dimensions cały poziom ulokowany w Aperture Science.

LEGO Dimensions: E3 Portal Trailer - The LEGO Toy Pad Does More

Portal 2 wkradł się też do The Talos Principle pod postacią easter eggów. Cała gra Croteam jest zresztą mocno nim inspirowana. W przeciwieństwie do takiego QUBE czy Quantum Conundrum (ciekawostka - od twórczyni Portala, Kim Swift, która rozstała się z Valve) ma jednak unikalne pomysły i fabułę, która pod względem złożoności może stawać w szranki z dziełem Valve.

W zeszłym roku wyszedł natomiast Portal Stories: Mel, czyli darmowa dla posiadaczy "dwójki", pełnoprawna gra stworzona przez fanów. Nie jest to zestaw kilku poziomów z edytora, a dostępna na Steamie w formie dodatku produkcja, z nową bohaterką, historią i najważniejsze - ciekawymi poziomami, które pod względem złożoności spokojnie mogą konkurować z tymi oficjalnymi z "dwójki". W podsumowaniu 2015 roku Polygamii zwracając uwagę na tę grę pisałem:

Portal Stories: Mel - Launch Trailer

O dodatku do Half-Life’a nic nie wiadomo, za tydzień pojawi się natomiast na Steamie Portal Stories: VR, czyli składająca się z dziesięciu poziomów miniopowieść w świecie Portala, a dokładniej rzecz biorąc Portal Stories: Mel. W przeciwieństwie do niej działa jednak na Unreal Engine 4, a nie silniku Valve. No i do działania wymaga HTC Vive, całość ma być bowiem zaprojektowana specjalnie pod VR i możliwość poruszania się po wirtualnej rzeczywistości. Za grę też odpowiada Prism Studios.

Valve przestało wspierać Portala 2 VR (sam grałem w niego na gamescomie, dziś jest już jednak niedostępny), ograniczając się do tzw. "Portal experience", którego fragment możecie zobaczyć na naszym wideo z zabawą HTC Vive.

Portal: No Escape (Live Action Short Film by Dan Trachtenberg)

Portal 2 to całkiem popularna gra jak na pięcioletnią produkcję. Dorobiła się szeregu fanowskich filmików, a według SteamSpy, 8 mln graczy (a dodać trzeba jeszcze konsole), tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni grało w nią 177 tys. użytkowników platformy Valve. Portalowi życzymy wszystkiego najlepszego i trzymamy kciuki, aby kolejne pięć lat było dla tej gry równie udane. Choć nie obraziłbym się, gdyby w tym okresie pojawiła się też pełnoprawna „trójka”. Podobnie jak Half-Life, ale to już zupełnie inny temat...

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.