Polscy gracze to głównie młodzi mężczyźni. Grają na pecetach, najchętniej w League of Legends

Polscy gracze to głównie młodzi mężczyźni. Grają na pecetach, najchętniej w League of Legends15.12.2014 19:00
marcindmjqtx

Pamiętacie jeszcze badanie #jestemgraczem, o którym pisaliśmy kilka tygodni temu? Właśnie poznaliśmy jego wyniki. Sprawdźmy więc, kim jesteśmy - my, polscy gracze.

Przypomnijmy: badanie przeprowadził instytut Ipsos, w ankiecie internetowej można było wziąć udział na przełomie października i listopada. Wstępnie liczono na 10 tysięcy głosów, tymczasem na pytania odpowiedziało 79 543 graczy. To naprawdę sporo, trzeba jednak pamiętać, że wybrana metodologia nie jest metodologią idealną - badający nie ma bowiem kompletnej kontroli nad tym, kto bierze udział w badaniu. Tak czy inaczej, wyniki są całkiem ciekawe.

Zacznijmy więc od tego kim polscy gracze są - a są w aż 93 procentach mężczyznami. Młodymi, dodajmy - aż 93 procent ma mniej niż 30 lat, aż 52 procent - mniej niż 20. 71 procent jeszcze się uczy albo studiuje, tylko 33 procent pracuje zawodowo. Aż 24 procent mieszka w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców, aż 79 procent w miastach w ogóle. Większość nie ma problemów z sytuacją finansową. Jak czytamy w raporcie z badania: "Blisko połowa pracujących graczy osiąga zarobki równe lub wyższe niż przeciętna krajowa płaca netto - podobną pensją może pochwalić się tylko 22% Polaków".

Aż 92 procent polskich graczy regularnie gra na komputerze. 50 procent używa do grania telefonu albo tabletu, jedynie 36 procent gra na konsolach stacjonarnych. Ostatnie miejsce zestawienia okupują konsole przenośne, z których korzysta 12 procent badanych.

Aż 78 procent gra codziennie albo prawie codziennie, zaledwie 4 procent - raz w tygodniu albo rzadziej. A co z grami? Najpopularniejszymi gatunkami są strzelanki, RPG-i, gry akcji i MMO. A co z konkretnymi tytułami? Zobaczcie sami:

#jestemgraczem

Zaskoczenie? Cóż, lista z pewnością byłaby inna, gdyby badanie przeprowadzić w USA. Wyraźnie widać, że mamy w Polsce własne kultowe serie i produkcje; nie wpisujemy się ślepo w trendy. Wielkich marek co prawda nie brakuje, ale nie sposób nie zauważyć, że nie ma tu tego, co na Zachodzie uważa się za najbardziej kultowe: Zeldy, Mario czy - z rzeczy nowszych - Halo, Gears of War, Uncharted... Zamiast tego polscy gracze wybierają World of Tanks (!), Gothica (!!), Fallouta, Diablo, WoW-a, CS-a... No i League of Legends, którego zwycięstwo nie dziwi jednak ani trochę, to w końcu najpopularniejsza gra świata. Z kolei znakiem czasów jest chyba brak Heroes of Might & Magic: jeszcze kilkanaście lat temu byłoby pewnie na pierwszym miejscu.

Z badania wynika również, że, zacytujmy, "Gracze częściej niż ogół Polaków uczestniczą w kulturze: 85% było w minionym roku w kinie, prawie trzy czwarte przeczytało książkę dla przyjemności." 85 procent polskich graczy uprawia sport, a średnie BMI to 23,8, czyli w normie. Piękni, młodzi, zdrowi, kulturalni i grający? Zanim popadniemy w euforię, warto pamiętać jedno - nie grają ci, których na to nie stać. A jak kogoś stać na granie, to i z wyjściem do kina nie będzie miał problemu, podobnie jak z wypadem na koncert czy uprawianiem sportu. Tym bardziej, że przecież mówimy o ludziach młodych i bardzo młodych, którzy na tego typu aktywności mają zwyczajnie więcej czasu niż ogół społeczeństwa. Nie chcę być defetystą, ale mimo wszystko nie sądzę, by granie miało specjalnie znaczący wpływ na stosunek do kultury czy tryb życia - to raczej kwestia sytuacji finansowej.

#jestemgraczem

Wygląda też na to, że wcale nie jesteśmy aspołeczni. Gracze deklarują posiadanie średnio 9 przyjaciół - to więcej niż ogół Polaków. Inna rzecz, że są też ludźmi młodymi i bardzo młodymi, a tym zdecydowanie łatwiej o utrzymywanie relacji z innymi. Gracze uważają też, że granie ma na nie raczej pozytywny wpływ. Poniżej dane dotyczące częstotliwości spotykania się ze znajomymi:

#jestemgraczem

Nie są to oczywiście wszystkie wnioski, jakie wysnuć można z badania - ogółem obraz graczy, jaki się z niego wyłania, jest bardzo optymistyczny. Polscy gracze to mili, młodzi ludzie, którzy głównie się jeszcze uczą albo studiują, żyją w dużych miastach i raczej nie mają problemów z pieniędzmi. Pozytywnie, prawda? Choć, mimo wszystko, pozostaję odrobinę nieufny - chciałbym zobaczyć podobne badanie oparte na metodologii obarczonej mniejszym prawdopodobieństwem błędu.

[Źródło: raport #jestemgraczem]

Tomasz Kutera

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.