Pierwsze wrażenia: Tom Clancy`s H.A.W.X.

Pierwsze wrażenia: Tom Clancy`s H.A.W.X.02.02.2009 16:40
marcindmjqtx

Pierwsze pytanie, które nasuwa się na usta i jest po prostu nieuniknione przy nowej produkcji Ubisoft Romania to: czy H.A.W.X. (High Altitude Warfare eXperimental) jest lepsze od Ace Combat 6? Po zagraniu w wersję "preview" nie potrafimy jednoznacznie odpowiedzieć na nie. Nalezy pamiętać, że gra od Namco to zamknięty i gotowy produkt, produkcja Ubisoftu jeszcze się zmieni i w związku z tym zakładamy, że niektóre jej wady zostaną do premiery usunięte. Jak więc sprawdził się H.A.W.X.?

Po przejściu 7 misji dostarczonych nam na płytce już wiemy, że fajniej lata się w grze Ubisoftu. Jest ona po prostu lepiej pod tym względem zaprojektowana. Na szczególną uwagę zasługuje system naprowadzania nas na cel i wykonywania uników (E.R.S.), dzięki któremu nawet nie mający zielonego pojęcia o sztuce walki powietrznej gracz, wykona efektowny manewr, przelatując przez wyrysowane przez komputer pokładowy trójkąty. To rozwiązanie się sprawdza i dzięki niemu walka wygląda jeszcze bardziej efektownie. Pojawiający się w kluczowych sytuacjach poprawny tor lotu umożliwia ucieczkę przed nadlatującą rakietą czy też zmianę lotu w taki sposób, aby wisieć na ogonie przeciwnika. Ale to nie wszystko. No bo wyobraźcie sobie przelot nad autostradą po to, by wlecieć do środka Chicago i zniszczyć ukryty pomiędzy budynkami czołg. Tak, E.R.S. zaplanuje odpowiednio sekwencję lotu, która umożliwi pionowy atak w dół bez uszkodzenia pobliskich budowli.

No właśnie - warto również zwrócić uwagę na podłoże. O ile w Ace Combat obowiązywała zasada, że im dalej od niego, tym lepiej, w H.A.W.X tego problemu nie ma. Ziemia wygląda dużo lepiej i bardziej realistycznie, a do tego, jak wspomniałem wyżej, dzięki E.R.S. możemy robić naprawdę widowiskowe ewolucje. Odnieśliśmy również wrażenie, że latanie z H.A.W.X. jest bardziej precyzyjne. Pad po prostu sprawdza się lepiej.

Z kolei zupełną tajemnicą pozostał sens robienia dwóch modeli lotu - z asystą i bez. Już tłumaczę. W pierwszym z nich nigdy nie wpadniemy w korkociąg, będziemy mogli mieć wszystkie dobrodziejstwa techniki i generalnie lata się fajniej, ale też mniej dynamicznie (E.R.S. można porównać do różnego rodzaju "wspomagaczy", które tak często pojawiają się w grach wyścigowych). Tryb bez asysty to zmiana widoku na bardziej odległy, w którym widzimy nasz samolot jakby okiem innego pilota. Maszyna staje się bardziej zwrotna, ale też bardziej narażona na wszelakie lotnicze wypadki. W założeniach prawdopodobnie będziemy często się między tymi trybami przełączać. Asysta będzie nam potrzebna przy atakowaniu celów, namierzaniu wroga, z kolei jej brak wykorzystywać będziemy do unikania rakiet i uciekania nim. No ale to tylko przypuszczenia, świetnie nam szło bez przełączania.

Jedną z rzeczy, w której AC6 okazuje się jak na razie być lepsze, to misje. Są one w grze Namco bardziej rozbudowane, zróżnicowane i ciekawsze. Owszem, w H.A.W.X również w trakcie lotu czekają nas rozmaite niespodzianki, ale na znacznie mniejszą skalę.  A skoro i o nich, to nie sposób powiedzieć o fabule. Jak pewnie pamiętacie, w AC6 mamy sporo idiotyzmów przedstawionych w formie ładnych filmików, które pokazywane nam są pomiędzy poszczególnymi misjami. Jak na razie nic takiego w grze Ubisoftu nie występuje. Sytuacja polityczna i wydarzenia (akcja gry osadzona została w niedalekiej przyszłości) prezentowane nam są nam podczas odpraw przed misją i niestety, nie budzą w nas żadnych emocji. To samo tyczy się rozmów, jakie słyszymy podczas lotu - również mało na nas wpływają i można chyba powiedzieć, że są nieco za długie.

Graficznie gry są na zbliżonym poziomie. To znaczy - w AC6 bardziej podobała nam się kolorystyka (bogatsza, produkt Ubisoft ma momentami wręcz jakby wyblakłe kolory), z kolei w H.A.W.X. podłoże. Gdyby kazano mi jednak wybierać pomiędzy tymi dwoma tytułami, to wybrałbym ten od Namco. Dodatkowo jest w nim więcej dymu, latających rakiet i generalnie można odnieść wrażenie, że na ekranie dzieję się nieco więcej. Oprawa muzyczna nie zwróciła naszej uwagi, czyli jest poprawnie i ścieżka dźwiękowa nie irytuje.

Bardzo dużym plusem H.A.W.X. jest możliwość zagrania wraz z 3 znajomymi całej kampanii w trybie online. Dodatkowo, w trakcie gry zbieramy punkty doświadczenia, które zwiększają nasz poziom. Jeszcze nie wiemy co od niego zależy, ale obstawiamy, że będziemy mogli kupić rozmaite perki do samolotów.

Podsumowując - idealnym rozwiązaniem, po dłuższych rozmowach i testach, jakie przeprowadziliśmy z Kennerem, byłoby wsadzenie do AC6 sterowania i trybu kooperacji z H.A.W.X. Póki co, starszy tytuł Namco prezentuje się nieco lepiej, ale nie należy zapominać, jak pisaliśmy na początku, że bawiliśmy się wczesną wersją gry Ubisoftu i na pewno w momencie premiery wyglądać będzie ona lepiej niż teraz. Nie można też powiedzieć, że fabularnie tytuł nas rozczarował, bo od dawna po grach z marki Clancy za wiele w tym temacie nie można się spodziewać. Mamy też nadzieję, że podniesiony zostanie poziom trudności, bo jak na razie nawet grając na "Hard" trudno nie było. Co do sterowania głosowego - na chwilę obecną nie działała (albo i działała jak chce).

Wydaje mi się, że H.A.W.X. ma spore szanse być fajną grą, choć nie zapowiada się, żeby był znacząco lepszy od AC6. Na pewno jednak w tej serii drzemie potencjał, a pomysł na połączenie tej gry z innymi z serii Clancy i stworzenie w miarę kompletnego odwzorowania bitw przyszłości jest dla mnie bardzo ciekawy i mu kibicuję.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.