O jeden mem za daleko. Czyli jak twórcy Smite "błysnęli" poczuciem humoru

O jeden mem za daleko. Czyli jak twórcy Smite "błysnęli" poczuciem humoru27.01.2017 12:45
Bartosz Stodolny

Nie ma nic złego w śmiesznych odniesieniach, ale niech będą one choć odrobinę na czasie.

Lubię memy. Czasem do snu przejrzę sobie 9gaga, a jak ktoś podeśle mi śmieszny obrazek, to nawet głośniej wypuszczę powietrze nosem. No i idealnie sprawdzają się w roli odpowiedzi na komentarze, na które tak naprawdę nie ma co odpisać. Czy się to komuś podoba, czy nie – memy na stałe zagościły w dzisiejszej popkulturze. Podobnie jak gry wideo.

Czasem jednak działa to w drugą stronę i mniej lub bardziej śmieszne zjawiska internetowe trafiają do naszych ulubionych tytułów. Tryb New Game+ w Fezie oferował między innymi widok z perspektywy pierwszej osoby, a jego odblokowanie poprzedzała krótka animacja, w której bohater otrzymywał specjalne okulary, wyglądające jak te z mema „deal with it”. Podobnie było z Watch Dogs 2, w którym twórcy poupychali komentarze odnośnie naszej rzeczywistości.

Fez - Secret Sunglasses (Unlock First Person View - New Game+)

Kiedy indziej memy są sprytnie ukryte w achievementach. Lego Lord of the Rings miał osiągnięcie: „One does not simply…”, co jest nawiązaniem do popularnego macra z Seanem Beanem. W Fable: The Journey mieliśmy „Trollololol” odblokowane po zabiciu trolla bez utraty zdrowia. Z kolei w kolekcji Rare Replay, a konkretnie w Killer Instinct Gold, pojawiło się „More Than Just A Meme”, którym byliśmy nagradzani po wykonaniu pierwszego combo breakera.

I takie nawiązania są naprawdę okej. Subtelne i nie wpychane nam na siłę do gardła. Bywa jednak tak, że twórcy zagalopują się w swoich próbach rozbawienia odbiorców. Między innymi dlatego nigdy nie podeszła mi seria Borderlands, która wręcz kipi od popkulturowych odniesień. Tu Gwiezdne Wojny, tam DC, gdzie indziej Marvel czy „Autostopem przez galaktykę”. I memy, dużo memów. Za dużo.

Borderlands 2: Skyrim Easteregg(Bullet To The Knee)

Problem jest taki, że kiedy mem staje się popularny (czyli po prostu staje się memem), jesteśmy nim atakowani z każdej strony. Na portalach społecznościowych, YouTube, w reklamach i tak dalej. To powoduje, że coś początkowo zabawnego, szybko zaczyna się nudzić, a w końcu zwyczajnie irytuje. Bo ile mogę słuchać o tej strzale w kolanie?

Albo weźmy takiego Pieseła. Uroczy Shiba Inu w zabawnej pozie i z dodanym wewnętrznym monologiem napisanym kolorowym comic sansem. Spoko, bardzo śmieszne… było dwa, trzy lata temu (sam mem powstał w 2013 roku). Dziś czasem ktoś jeszcze go wrzuci, ale czasy świetności ma za sobą. Ale nie dla twórców Smite, którzy postanowili z Pieseła zrobić towarzysza jednej z postaci w grze:

SMITE - New Skin for Skadi - Such Cold

Much funny! Such creative! Very WOW! No nie – ani funny, ani creative, ani WOW. Nie dziś, ponad trzy lata po powstaniu Pieseła w czeluściach 4chana. Zresztą samym fanom gry też się nie spodobało, bo pod postem na Twitterze przeważają negatywne komentarze.

Kotaku zauważyło, że to nie pierwszy raz, kiedy ludzie z odpowiedzialnego za Smite Hi-Rez zrobili coś z „lekkim” poślizgiem. W styczniu 2015 roku na youtube’owym kanale gry pojawiła się taka piosenka:

SMITE Cosplay & eSports - Music Video (Jack Sparrow Parody)

Będąca przeróbką kawałka „Jack Sparrow” zespołu Lonely Island… z 2011 roku. Idąc tym tropem, pewnie za pięć lat dostaniemy kogoś w czapce „Make Pantheons Great Again”.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.