Niepełnosprawni gracze doczekają się na Xboksie godnej reprezentacji

Niepełnosprawni gracze doczekają się na Xboksie godnej reprezentacji05.07.2016 13:32
Maciej Kowalik

Microsoft dołącza do grona firm, które zauważają, że grają wszyscy.

Można kłócić się o definicję gracza, ale po co, skoro jest tyle tytułów do sprawdzenia? W pewnym wieku wyrasta się z potrzeby szufladkowania wszystkiego dookoła. Moim zdaniem, im więcej nas - łupiących we wszystko od Candy Crush Saga, przez Minecrafta, Call of Duty i PES-a po EVE Online czy Dwarf Fortress - tym lepiej. Stary, młody, chłopaku czy dziewczyno - graj w co chcesz i na czym chcesz. Gry wideo powinny być inkluzywne. Niekoniecznie w swojej treści, ale na pewno w dostępności dla każdego. A przynajmniej dla jak najszerszego grona.

To oznacza dostępność również dla graczy niepełnosprawnych. Przypomnę tu Raport Bartłomieja Nagórskiego, który zmierzył się dla nas kiedyś z tym tematem, pokazując jak gry mogą przezwyciężyć różnego rodzaju problemy medyczne. Albo świetny wywiad Tomka Kutery z jego imiennikiem, który wymiata w Shankach czy Skullgirls mimo tego, że jest niewidomy. Wiem, że trudno to sobie wyobrazić, ale jeśli developer wykazuje dobrą wolę, jest w stanie przystosować swoją grę dla osób niepełnosprawnych.

The AbleGamers Foundation - Helping Disabled Gamers Everyday!

Polecam Wam odwiedzenie na Facebooku profilu fundacji AbleGamers i przejrzenie galerii zdjęć, która jest dowodem na to, że bariery da się przełamywać.

Jednym z tegorocznych hitów, którego autorzy zadbali o to, by grać mogli nie tylko pełnosprawni jest Uncharted 4, w którym znajdziemy kilka opcji, które dla większości z nas są pomijalne ale dla niektórych mogą być granicą pomiędzy zagraniem, a smutną kapitulacją. Jak chociażby możliwość zamiany mashowania przycisku, którym otwieramy jakieś wrota na prostsze przytrzymanie go w pozycji wciśniętej. O tym, jak Naughty Dog podeszło do sprawy opowiada na poniższym filmie m.in. Josh Straub, redaktor naczelny serwisu DAGERS, który ocenia gry pod kątem przystępności.

UNCHARTED 4: A Thief's End - A New Adventure in Video Game Accessibility Video | PS4

Najwyższe noty w temacie zebrał od DAGERS (Disabled Accessibility for Gaming Entertainment Rating System) ostatnio chociażby Overwatch, chwalono też Street Fighter V. Fakt, że Sony zaprosiło do współpracy Strauba świadczy o tym, że branża dorasta i wyciąga rękę w stronę graczy, którzy wymagają od projektantów nieco więcej wysiłku. I bardzo dobrze. Microsoft też to robi.

Niesamowicie ucieszyły mnie dzisiaj poniższe ćwierknięcia Phila Spencera i Mike'a Ybarry.

"Nie trzeba petycji, słyszymy Was" - piękne. Nie chcę wchodzić w tym momencie w skórę osoby, która porusza się na wózku inwalidzkim, ale wydaje mi się, że patrzenie na jej kicającego po ekranie avatara mogło powodować pewien dyskomfort. Dyskomfort, którego można przecież uniknąć całkiem łatwo. Więc fajnie, że Microsoft zdał sobie z tego sprawę i zamierza coś z tym zrobić. Inkluzywność jest ważna. A to, że największe firmy w branży wreszcie to zauważają jest nawet ważniejsze. Może trochę późno, ale wiemy, że lepiej tak, niż wcale.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.