Nie spodziewajcie się wysypu nowych gier od Ubisoftu. Firma celuje w rozwój znanych już marek

Nie spodziewajcie się wysypu nowych gier od Ubisoftu. Firma celuje w rozwój znanych już marek10.02.2017 17:05
Paweł Olszewski

Zmiana polityki Ubisoftu. Wbrew pozorom, niekoniecznie na gorsze.

Ubisoft między linijkami raportu finansowego za ostatni kwartał 2016 roku, ustami swojego CEO, Yvesa Guillemota, zdradził, że firma w najbliższej przyszłości nie będzie wypuszczać tak dużo nowych tytułów, bardziej skupiając się na rozwijaniu tych już istniejących.

Jeżeli spojrzymy na ostatnie lata, to rzeczywiście okaże się, że Ubisoft bardzo ładnie sobie poczynał w temacie zupełnie nowych gier. Obok Assassin's Creedów mamy przecież bardzo odświeżone Rainbow Six i równie ciekawe Ghost Recon. A oprócz tego Steep, lada chwila For Honor, wcześniej Watch Dogs, The Division, ZombiU, The Crew, Grow Up, Valiant Hearts: The Great War. Firma opanowała do perfekcji odcinanie kuponów od Asasyna, ale nie poświęciła mu 100% swojej uwagi, tworząc w tym samym czasie naprawdę świeże rzeczy lub rebooty starszych serii.

Teraz wygląda na to, że te już stworzone rzeczy będą po prostu dłużej utrzymywane przy życiu. Przed Rainbow Six rysuje się drugi rok mocnego wsparcia przez developera. For Honor ma być rozwijany przez minimum rok. The Division właśnie dostało solidną aktualizację wydłużającą życie tego mającego już na karku 11 miesięcy tytułu.

Firma robi wszystko, żeby trzymać przy swoich produkcjach graczy. Bo taki trzymany w którymś z tych tytułów klient nie interesuje się konkurencją. Zdawkowa zapowiedź Ubisoftu to pokłosie nowej polityki wielkich wydawców, którą ładnie i klarownie wytłumaczył Adrian Chmielarz na Przegranych. Jak macie 10 minut, to koniecznie obejrzyjcie ten fragment wideo (dokładnie od 3h28m).

Przegrani #48 - Podsumowanie 2016 #2 (08sty2017)

Poniższy wykres pokazuje natomiast popularność Rainbow Six: Siege na przestrzeni czasu. Gra jest dziś popularniejsza niż krótko po swojej premierze, co się raczej często nie zdarza. A Ubisoft bardzo by chciało, żeby się zdarzało. I najwidoczniej nie chce ryzykować potężnych inwestycji w nowe i niepewne IP.

Deklaracja Ubi nie powinna nas jednak martwić, bo starych IP firma ma u siebie naprawdę dużo. Splinter Cell, Beyond: Good & Evil, Rayman - jest pełno świetnych tytułów, w temacie których od dobrych kilku lat nic się nie działo. Zapowiedź Ubisoftu pozwala mieć nadzieje, że teraz się to zmieni, a mniej będzie po prostu zupełnie świeżych rzeczy.

Jak zauważył Daniel Ahmed z Niko Partners na swoim Twitterze (polecam śledzenie jego konta, wrzuca sporo branżowych-finansowych ciekawostek), niecałe 10 lat temu branża wygląda zupełnie inaczej.

Dziś stawia się na gry-usługi, romans z gatunkiem MMO, celując w graczy, którzy jeszcze 5 lat temu nie powiedzieliby, że będą godzinami strzelać w światach MMO. Nie jestem fanem takiego podejścia do tworzenia gier, nie złapałem bakcyla na Destiny czy The Division, bardziej trzymając się albo typowych single'owych tytułów, albo typowych gier multiplayer w stylu Battlefield 1. Idzie jednak nowe, a takich gier z czasem może być coraz mniej.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.