Najgorsze DLC świata, zbroja dla konia do Obliviona, ma już 10 lat

Najgorsze DLC świata, zbroja dla konia do Obliviona, ma już 10 lat04.04.2016 11:02
Paweł Olszewski

Bez niej nie byłoby jednak wielu naprawdę fajnych dodatków do gier Bethesdy.

Uwierzycie, że osławiona już zbroja dla konia ma 10 lat? Pojawiła się w 3 kwietnia 2006 roku, będąc nie tyle pierwszym konsolowym DLC (te, co ciekawe, w kadłubkowej wersji były już na Dreamcaście), co pierwszym, które zdobyło aż taką popularność. W czasach, gdy na Xbox Marketplace nie płaciło się normalną walutą, tylko punktami Microsoftu, Bethesda wypuściła kosztującą 200 "jednostek" (czyli ponad 2 dolary) złotą zbroję dla konia, która robiła dokładnie nic. Wydawca został za swój pomysł sprzedawania tak nic nieznaczących i drogich dodatków skrytykowany, ale DLC z sieci nie usunął. Wzrost niezadowolonych komentarzy był bowiem wprost proporcjonalny do sprzedaży dodatku.

Bethesda nigdy nie ujawniła ile konkretnie sprzedano sztuk tego rozszerzenia, choćby nawet w procentowym ujęciu, np. w zestawieniu z właścicielami Obliviona. Nie wiemy też ile zbroja zarobiła, ale w udzielonym w 2011 roku magazynowi OXM wywiadzie Pete Hines z Bethesdy przyznał, że ludzie wciąż to kupują, a firma nie ma sobie nic do zarzucenia.

To było pięć lat od premiery. Czy po kolejnych pięciu dodatek wciąż cieszy się popularnością? Tego nie wiemy, amerykański wydawca musiał zapomnieć o urodzinach tak ważnego dodatku, póki co nie wystosował też żadnej związanej z nim informacji. Cały czas liczę, że się to jednak zmieni. Bethesda z jednej strony nie przyznaje się bowiem otwarcie do błędu, ale z drugiej potraf porozumiewawczo mrugnąć do graczy okiem. W 2009 roku z okazji prima aprilis Bethesda przeceniła wszystkie DLC do The Elder Scrolls IV: Oblivion. Cena osławionej zbroi dla konia w tym samym czasie wzrosła natomiast z 200 to 400 punktów Microsoftu. Aż szkoda, że zapomnieliśmy o tym zagraniu robiąc w piątek zestawienie najfajniejszych branżowych żartów.

Oblivion Horse Armor

Legendarny "Horse Armor" na przestrzeni dekady dorobił się metki "najgorszego DLC na świecie", ale z drugiej strony Bethesda stworzyła też sporo naprawdę świeżych dodatków. Joel Burgess, senior level designer w Bethesda Game Studios na zeszłorocznym Game Developers Conference przyznał, że bez zbroi nie byłoby kolejny dodatków, nie tylko do Obliviona, ale też na przykład Falloutów. "Horse Armor" było testem, badaniem gruntu w czasach, gdy wydawcy jeszcze nie wiedzieli, co można w ramach DLC robić. Nawet jeżeli jest to troszkę naciągana teoria, to trzeba Bethesdzie przyznać, że ta potrafi robić fajne DLC, a za tę nieszczęsną zbroję już dawno się zrehabilitowała.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.