"Musimy pracować razem, by wirtualna rzeczywistość odniosła sukces". HTC chce być ponad platformowymi podziałami

"Musimy pracować razem, by wirtualna rzeczywistość odniosła sukces". HTC chce być ponad platformowymi podziałami24.11.2016 18:30
Bartosz Stodolny

Nie zapominajmy też, że VR to nie tylko gry i gogle mają wiele innych zastosowań.

Rikard Steiber, jeden z szefów VR-u w HTC, mówi na łamach Gamesindustry.biz o tym, że na obecnym etapie rozwoju wirtualna rzeczywistość potrzebuje współpracy między producentami sprzętu i większego wspierania deweloperów.

Podpisuję się pod tym rękami, nogami i czym tam jeszcze się da. Wirtualna rzeczywistość to bardzo delikatna sprawa i nie można traktować jej jak innych platform do grania. To raczej ich uzupełnienie, a do tego raczkujące i nie wydaje mi się, żeby tworzenie podziałów teraz miało przyczynić się do popularyzacji tej formy rozrywki. A już tym bardziej w obrębie jednej platformy. Zobaczcie, co próbował zrobić Oculus (z czego na szczęście się wycofał) albo ostatnio studio Fatshark z Vermintidem. Takie coś można robić, kiedy technologia będzie na tyle rozpowszechniona, że jej pozycja na rynku nie będzie zagrożona.

Podobnego zdania jest Microsoft i choć firma nie ma jeszcze swoich gogli VR (ale nad nimi pracuje), od 12 grudnia w ramach współpracy z Oculusem będziemy mogli streamować wybrane gry z Xboksa One na Rifta. Oczywiście pod warunkiem, że mamy peceta z Windowsem 10

Wracając natomiast do HTC, aby nie być gołosłownym firma uruchomiła sklep Viveport i choć nazwa sugeruje, że to coś na Vive'a, Steiber przekonuje, że platforma jest otwarta na wszystkich producentów i deweloperów.

Dodaje też, że Viveport nie ma być konkurencją dla Steama, ale jego uzupełnieniem i formą ułatwienia deweloperom dotarcia do szerszego grona odbiorców, a przy okazji mówi, że VR to nie tylko gry.

Na pewno tak będzie, bo już dziś możemy na goglach oglądać filmy w 360 stopniach, a Facebook ma swoje plany, w których jest miejsce nie tylko na gry. Z kolei szef marketingu Vive'a, Ryan Hoopingarner, przywołuje inne przykłady zastosowań VR-u poza grami.

W tym miejscu warto zastanowić się, czy to na pewno gry są teraz najważniejsze dla rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Na pewno to one zapoczątkowały cały ten szał na gogle, ale nie oszukujmy się - nie ma teraz zbyt wielu ambitnych produkcji, a już tym bardziej nie od dużych deweloperów i wydawców.

IKEA VR Experience - A Way to Experience a Kitchen in your own Home!

Odnoszę jednak wrażenie, że cały czas pomijane są inne możliwości sprzętu. Hoopingarner mówi, że dzięki współpracy z firmą architektoniczną udało się dostrzec błąd konstrukcyjny, który normalnie wyszedłby dopiero po zbudowaniu kilku pięter budynku. W ten sposób zaoszczędzono ponad milion dolarów.

Wirtualna rzeczywistość może pomóc w szkoleniu lekarzy, symulowaniu trudnych operacji przed ich faktycznym przeprowadzeniem, sprawdzaniu jak zachowa się most przy danym obciążeniu czy trenowaniu pilotów bez kosztownego symulatora. To również zastosowania na mniejszą skalę. Twórcy rekwizytów filmowych mogą tworzyć wirtualne modele zanim stworzą ten właściwy, wykorzystany w filmie, a my możemy zaprojektować sobie kuchnię i przejść się po niej, choćby za pomocą właśnie Ikea Experience ze Steama. Wszystko siedząc wygodnie w fotelu, a nie biegając po alejkach sklepowych.

Tilt Brush: Painting from a new perspective

Nie zapominajmy też o jeszcze jednym, tym razem rozrywkowym aspekcie VR-u. Dzięki goglom do łask mogą wrócić salony gier, umożliwiając tym samym przetestowanie sprzętu przed podjęciem decyzji o wydaniu na niego, bądź co bądź, dużych pieniędzy. Firma otworzyła w Chinach Viveport Arcade, czyli właśnie salon wirtualnej rzeczywistości, w której za odpowiednik 9 dolarów każdy może na własnej skórze przekonać się, jak to jest grać z goglami na głowie.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.