Koniec z dominacją Unity! Amazon udostępnia własny, całkowicie darmowy silnik do tworzenia gier

Koniec z dominacją Unity! Amazon udostępnia własny, całkowicie darmowy silnik do tworzenia gier09.02.2016 21:32

Amazon ogłosił, że udostępnia publicznie i całkowicie za darmo opracowany przez siebie silnik. Lumberyard, bo tak się nazywa, pozwalać na ma tworzenie gier zarówno na PC jak i konsole aktualnej generacji.

Lumberyard bazuje na opracowanym przez Cryteka silniku CryEngine. Amazon uzyskał od niemieckiego studia pełną, bezwarunkową licencję na jego wykorzystanie, łącznie z modyfikacjami i możliwością licencjonowania go we własnym zakresie. Z prawa tego skorzystał w sposób, który może się okazać przełomowy dla obecnego rynku gier.

Dzięki swojemu technologicznemu zaawansowaniu silnik pozwalać ma na tworzenie pełnoprawnych, wysokobudżetowych gier na obecną generację konsol. Amazon podpisał już odpowiednie umowy z Sony i Microsoftem, narzędzia od momentu ich udostępnienia wykorzystywać więc można do produkcji gier na Playstation 4 i Xboksa One. Firma zapowiada też, że pracuje nad dodaniem do Lumberyarda wsparcia dla platform mobilnych.

Lumberyard dostępny jest w sieci wraz ze swoim pełnym kodem źródłowym. Amazon nie zamierza pobierać pieniędzy za jego wykorzystanie, nie będzie też rościł sobie praw do przychodów z gier powstałych na jego bazie. Jedyne, na czym firma chce zarabiać, to technologia sieciowa. Tytuły wykorzystujące nowy silnik mogą mieć własną infrastrukturę online, ale jeżeli ich twórcy zechcą zamiast tego skorzystać z usług zewnętrznego dostawcy, to będzie to musiał być Amazon.

Poza technologią CryTeka, integralną częścią Lumberyarda jest również wsparcie dla należącej dla Amazona platformy Twitch. Twórcy gier będą więc mogli wbudowywać bezpośrednio z poziomu silnika funkcje związane z sieciowym streamingiem. Wśród nich np. komendy, pozwalające na prowadzenie inicjatyw w rodzaju „Twitch Plays” albo możliwość dołączenia się z poziomu gry do kogoś, kto aktualnie prowadzi jej transmisję w serwisie.

Firma liczy na to, że dzięki temu i bardzo dobremu wsparciu dla modyfikacji Lumberyard przyciągnie developerów, tworzących gry z silnymi społecznościami. Jego dodatkowe funkcje ułatwić mają gromadzenie widzów na Twitchu, organizowanie wydarzeń eSportowych czy zachęcanie odbiorców do tworzenia własnych treści.

Przy tym wszystkim jednak zainteresowanie silnikiem mogą wyrazić również największe studia developerskie, tworzące wysokobudżetowe superprodukcje. Darmowa technologia rodem z CryTeka wydaje się brzmieć bardzo zachęcająco.

Od momentu premiery Lumberyard będzie oczywiście rozwijany niezależnie od CryEngine, sumptem inżynierów z Amazona. Już teraz widzą oni dla niego dalsze perspektywy. Jego najnowsza wersja, testowana wewnątrz firmy, wprowadza np. obsługę Oculusa.

Aktualnie silnik udostępniony jest w wersji beta i można go pobrać z oficjalnej strony Amazona.

[źródła: GamasutraAmazon]

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.