Kobieta pracująca, żadnej pracy się nie boi. Lalka Barbie została developerem gier

Kobieta pracująca, żadnej pracy się nie boi. Lalka Barbie została developerem gier20.06.2016 11:13
Paweł Olszewski

Gdyby jej twórcy mieli troszkę więcej poczucia humoru, to w pierwszej kolejności zrobiliby nie lalkę-developera, a… lalkę-achievement whore.

Lalka Barbie od dekad podejmuje się najróżniejszych zawodów. Była już nie tylko modelką, aktorką czy stewardessą, ale tez żołnierzem operacji Pustynna Burza, astronautką czy kandydatem na prezydenta. Zawody Barbie mają bowiem pokazywać, że kobiety bez problemu mogą przyjmować najróżniejsze życiowe role. Z zastrzeżeniem, że są to kobiety z obwodem talii mniejszym od obwodu swojej głowy i ważą maksymalnie 50 kilogramów. Choć niekoniecznie muszą to być białe kobiety o amerykańskiej urodzie - od zeszłego roku Barbie są dostępne w ośmiu różnych odcieniach skóry. Niezależnie od narodowości, wszystkie mają jednak nienaturalnie wymiary ciała. Kobieta o takich wymiarach byłaby nieszczęśliwą kaleką.

Mattel z jednej strony łamie więc stereotypy, a z drugiej całkiem skutecznie je utrwala, od dekad serwując dzieciom nierealistyczny wygląd kobiet. Na tym utnę jednak moralizatorski ton tego wpisu. Barbie jest bowiem też fajnym odbiciem naszego społeczeństwa, takim refleksem tego, gdzie i w jakich rolach widzimy kobiety.

Po wprowadzeniu parytetów do szeregu typowo męskich zajęć, nadeszła pora na gry wideo. Patrząc na tę lalkę ze słuchawkami, laptopem i tabletem pod pachą warto zastanowić się, ile znamy kobiet w branży? Amy Hennig od Uncharted 4 i teraz Star Warsów od EA, Rhianna Pratchett pracująca choćby nawet nad ostatnimi Tomb Raiderami, Roberta Williams (Sierra On-Line), Jane Jensen (Gabriel Knight )... Może wyjdę na ignoranta, ale trudno mi wymienić na poczekaniu więcej powszechnie znanych kobiet z branży. A jak to wygląda w globalnym ujęciu?

Według danych z 2014 roku aż 22% gier jest tworzonych przez kobiety. "Aż",  bo mówimy o liczbach sprzed dwóch lat, które w dniu publikacji były dwa razy wyższe niż w 2009 roku. Dziś proporcje mogą być jeszcze bardziej wyrównane, podczas gdy w 1989 roku w branży kobiety stanowiły  3%. Trend jest więc pozytywny, a lalka Barbie kolejny raz pokazuje zachodzące w świecie zmiany.

A co jeszcze Barbie ma wspólnego z grami? To, że w kilku z nich się pojawiła, pozwalając hardcore'owym graczom na łatwego "calaka". Barbie and Her Sisters: Puppy Rescue z 2015 roku (mimo roku wydania, tylko na poprzednią generację konsol) to kolejna po Monster High: New Ghoul in School czy grach z serii Hannah Montana tytuł, który pojawia się na liście osiągnięć ludzi, po których nigdy nie spodziewalibyście się tego typu zainteresowań. Cóż, określenie achievement whore nie wzięło się z znikąd, choć jak teraz myślę, „lalka-achievement whore” nie jest chyba najfortunniejszym połączeniem...

Obstawiamy kolejne branżowe zawody Barbie? W redakcji typujemy lalkę-youtuberkę. Idole z internetowego wideo są już inspiracjami i bohaterami gier wideo, wiele dzieci w przyszłości chciałoby zostać nie strażakiem czy lekarzem, a właśnie sławnym youtuberem. Kierunek wydaje się więc oczywisty.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.