Już nie tylko tanie paczki z grami i sklep cyfrowy. Humble Bundle wkracza na rynek wydawniczy

Już nie tylko tanie paczki z grami i sklep cyfrowy. Humble Bundle wkracza na rynek wydawniczy10.02.2017 12:32
Bartosz Stodolny

Czy tylko mi się wydaje, czy na rynku "wydawców indyków" robi się coraz ciaśniej?

Humble Bundle zaczynało, jak sama nazwa wskazuje, skromnie - od paczek z grami niezależnymi, które można było kupić za bardzo małe pieniądze, przy okazji wspierając różne akcje charytatywne. Z czasem do gier niezależnych dołączyły większe produkcje i dziś nikogo nie dziwią bundle z tytułami Bandai Namco, Segi czy nawet Electronic Arts i grami z Gwiezdnych Wojen.

Następnie pojawił się sklep, oferta którego może nie jest tak szeroka jak Steama, ale ma coś, czego platformie Valve brakuje - porządek. Nie znajdziemy tam gier siłą przepychanych przez Greenlight czy innych śmieci, które zalewają królestwo Gabe'a Newella. Mało tego, pojawiają się tam również duże produkcje. Ponadto firma uruchomiła usługę Humble Monthly, gdzie za 12 dolarów miesięcznie możemy dostać naprawdę ciekawe gry.

Humble Monthly February 2017

Skoro jest już praktycznie wszystko, decyzja o wejściu na rynek wydawniczy wydaje się naturalnym krokiem. Wczoraj firma poinformowała, że startuje z "multiplatfomową inicjatywą wydawniczą i finansującą powstawanie gier". Na blogu firmy czytamy wypowiedź Johna Polsona, który będzie za wszystko odpowiadał:

To prawda. Choć opublikowanie gry na Steamie jest dziecinnie proste, wszystko rozbija się o jej sprzedaż. Czytałem kiedyś wpis na blogu małego dewelopera, w którym założyciel studia mówił wprost: Twoja gra nie sprzedaje się poza wyprzedażami i krótkim okresem, kiedy jest prezentowana na głównej stronie Steama.

Jestem w stanie w to uwierzyć. Na platformie Valve mamy tysiące tytułów, tylko w 2016 roku doszło ponad 4200 nowych gier. Nawet jeśli ktoś ma ciekawy produkt, bardzo łatwo utonąć w zalewie miernoty.

Problem nie dotyczy oczywiście dużych produkcji, te zmagają się z innymi trudnościami, ale też nie dla nich jest inicjatywa wydawnicza Humble Bundle. Jeśli spojrzymy na siedem tytułów startowych, są to małe gry, które nie miałby większych szans w pojedynkę:

  • A Hat in Time
  • HackyZack
  • Ikenfell
  • Keyboard Sports
  • No Truce with the Furies
  • Scorn
  • Staxel

Przyznam się, że nie słyszałem o żadnej z nich, co nie oznacza, że to gry nieciekawe i może dzięki pomocy Humble'a uda im się zaistnieć. Sam model współpracy też ma być nieco inny, niż zwykle w takich przypadkach:

Wynika z tego, że studio nie będzie musiało oddawać pod piecze Humble'a całego projektu, a jedynie wybierze sobie to, czego potrzebuje. W ten sposób wydawca może pomóc na przykład z marketingiem i portami na inne platformy, pozostałe elementy zostawiając w spokoju.

Keyboard Sports - Humble Monthly Preview - Nov. 2016

W ostatnich latach pojawia się coraz więcej wydawców chętnych do wspierania mniejszych deweloperów. Devolver, Gambitious czy polskie IMGN.PRO i Klabater. Teraz dołącza do nich Humble Bundle, co rodzi pytanie: Czy nadal mamy do czynienia z grami niezależnymi? Bo nadal tym terminem określa się mniejsze produkcje.

Choć "wydawcy indyków" są bardziej otwarci, to jednak są wydawcami. Trzymają pieczę nad projektem, mogą decydować o pewnych elementach i najważniejsze - zapewniają finansowanie. To nie Kickstarter, gdzie gracze dają pieniądze i nie mają nic do powiedzenia, nie wspominając już o udziale w zyskach.

Pieniądze są tu mniejsze, a ryzyko większe, zatem czy odbije się to na jakości? Teoretycznie mniejszym powinno bardziej zależeć, ale przykłady Huska i Diluviona pokazały, że również tutaj zdarzają się gry słabe i wypuszczone zdecydowanie za wcześnie. Pełne błędów i nieprzemyślanych pomysłów.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.