Japońskie sensacje roku 2008

Japońskie sensacje roku 200827.12.2008 17:03
marcindmjqtx

Famitsu na koniec roku tradycyjnie przeprowadziło wśród czytelników i sprzedawców ankietę podsumowującą wydarzenia z minionych 365 dni, pytając m.in. o najważniejsze wydarzenie, bohaterów gier czy twórców. Na pierwszy ogień podajmy najważniejsze wiadomości roku 2008:

  1. Jednoczesne ogłoszenie Dragon Quest X na Wii oraz daty premiery Dragon Quest IX
  2. Wydanie Monster Hunter Portable 2nd G i spowodowany przez to społeczny fenomen
  3. Ogłoszenie przez Square Enix trzech jRPG na 360 (Infinite Undiscovery, Last Remnant, Star Ocean)
  4. Wycofanie się z wstecznie kompatybilnych modeli PS3 20GB i 60GB 
  5. Ogłoszenie Tales of Vesperia na 360
  6. Akcje prawne powzięte przez 54 wydawców celem zakazu importu i sprzedaży kartów do pirackich gier na DSa
  7. Wydanie Metal Gear Solid 4
  8. Obniżka ceny 360 poniżej 20,000 jenów
  9. Ogłoszenie Final Fantasy XIII na Xboxa w Europie i USA
  10. Kilkugodzinna kolejka do zagrania w Monster Hunter 3 na TGSie

Jak widać, dwa ogłoszenia dotyczące ulubionej w KKW serii w ciągu jednego dnia to zdecydowanie za dużo i umysły zostały przegrzane. Zaskakująco dużo pozytywnych wydarzeń dotyczy Microsoftu, zaś bezpośrednio Sony tylko jedno i to o niekoniecznie dobrym wydźwięku. Widać po tym, że gdyby PS3 była wstecznie kompatybilna, to pewnie znacznie więcej Wyspiarzy by się na nią przerzuciło. A tak, nie ma miejsca pod telewizorem więc póki co dzielnie walczą na konsoli poprzedniej generacji. Należy jednak pamiętać, że czytelnicy Famitsu są niekoniecznie reprezentatywni dla całego narodu i jeśli pierwsze dwa punkty to sprawa oczywista, tak reszta może dotyczyć bardziej otaku, niż przeciętnego konsumenta. Ten przecież wciąż swojego Xboxa jeszcze nie zakupił.

Dalej mamy ranking najbardziej rzucających się w oczy i aktywnych wydawców:

  1. Capcom
  2. Nintendo
  3. Square Enix
  4. Microsoft
  5. Sony Computer Entertainment

Ponownie, pierwsze trzy miejsca są sprawą oczywistą, natomiast w ostatnich dwóch fani Sony pewnie zwęszą spisek. Cóż, najwidoczniej amerykańska korporacja bardziej starała się o pozyskiwanie nowych klientów, m.in. poprzez silną promocję marki i wydawanych na 360 jRPG. Sukces umiarkowany, ale zauważony.

Najbardziej wyróżniające się persony to:

  1. Hideo Kojima
  2. Ryozo Tsujimoto (od Monster Huntera)
  3. Tomonobu Itagaki
  4. Akihiro Hino (szef Level 5)
  5. Masahiro Sakurai (od Super Smash Bros. Brawl)

Jak widać brano pod uwagę nie tylko stworzone gry, ale także szeroko pojętą charyzmę. Może się nią z pewnością pochwalić Itagaki, którego najpierw narobił naprawdę sporego bigosu, a teraz zupełnie zamilkł. Trudno powiedzieć, czy kombinuje coś samemu, bo żaden inny twórca o nim nie wspomina. Hino uporem i ciężką pracą potrafił wylansować swoje studio i swoje gry, toteż w tej galerii sław znaleźć się musiał. Sakurai zaś poza zrobieniem hitowej bijatyki, ma m.in. cotygodniową i dość interesującą rubrykę felietonową w Famitsu, więc nie dziwne, że kojarzy go spora ilość osób.

Najbardziej wyróżniający się bohaterowie:

  1. Old Snake
  2. Mario
  3. Felynes (Monster Hunter)
  4. Mega Man
  5. Professor Layton

Staruszek nie da sobie w kaszę dmuchać i podobnie jak jego "ojciec" znalazł się na czele rankingu. Hydraulik najpewniej nic nie musi robić, aby się tam znaleźć, co roku i tak ląduje w kilku grach i to wystarczy. Obecność ostatnich dwóch panów może nieco dziwić zwłaszcza w kontekście braku jakichkolwiek paniczy z jRPG od Square Enix. Tutaj niestety przyznaję Japończykom rację - żaden protagonista gry fabularnej jakoś specjalnie się nie wyróżniał. Są coraz bardziej bezpłciowi i nudni, takiego dopracowanego Clouda bardzo brakuje.

Podano jeszcze ranking znaków kanji najlepiej reprezentujących miniony rok, ale tego już Wam oszczędzę - nie każdy pasjonuje się japońskim pismem. Dość powiedzieć, że najważniejsze ostatnio jest polowanie, przenośność i ogólnie pojęte innowacje, postęp i rozwijanie idei.

To jak, co sądzicie o ichniejszym podsumowaniu? Pewnie się nie zgadzacie, to naturalne, ale co zaproponujecie w zamian?

Jakub Tepper

[via 1Up]

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.