Jak brak tegorocznego E3 wpłynie na sposób zapowiadania gier wysokobudżetowych?

Jak brak tegorocznego E3 wpłynie na sposób zapowiadania gier wysokobudżetowych?12.03.2020 11:08
Bartosz Witoszka

Część dużych wydawców zapowiedziało już własne wydarzenia online.

Choć wczorajsza informacja o odwołaniu E3 była spodziewana, to i tak wywołała sporo zamieszania, a gracze, media i cały growy świat zaczęli się zastanawiać, jak to teraz będzie bez jednego z ważniejszych wydarzeń, wokół którego skupiała się cała branża. Mimo że od kilku ostatnich edycji komentatorzy zgodnie powtarzali, że formuła konferencji powinna się zmienić, to jednak dalej stanowiły one istotną część growego roku, do której firmy przygotowały się na wiele miesięcy przed wylotem do Losa Angeles.

Jeszcze przed całym tym zamieszaniem z koronawirusem Sony po raz drugi z rzędu zrezygnowało z udziału w targach, skupiając się na State of Play, czyli krótkich, kilkunasto minutowych pokazach najważniejszych zwiastunów. Wraz z nadejściem informacji o odwołaniu targów, coraz więcej firm będzie zamierzało pójść tą drogą, choć jeszcze nie wszyscy zapowiedzieli swoje własne “directy”, jako substytut standardowych konferencji.

Zanim rozpoczniemy wyliczankę warto też pamiętać o tym, że E3 to nie tylko konferencje, ale również pokazy dla prasy, influencerów czy przyszłych inwestorów. Poza tym, bezpośredni kontakt z deweloperem jest znacznie lepszy niż wymiana maili, co było szczególnie istotne dla mniejszych deweloperów lub tych ze średniej półki, którzy jechali do Los Angeles i trafiali pod skrzydła dużego wydawcy.

Zaczniemy od pewniaka, czyli Microsoftu, który tuż po ogłoszeniu decyzji ESA wydał oświadczenie, z którego wynika, że Spencer i spółka przygotowują na czerwiec własne pokazy online. Na razie szczegółów brak, ale zapewne nie obędzie się bez przecieków tuż przed planowanymi streamami.

Ubisoft również będzie zamierzał pójść tą drogą, choć znów, brak szczegółów, a na więcej informacji będziemy musieli poczekać co najmniej kilka tygodni, dopóki działy marketingu i PR-u nie opracują planów pokazów online. Mam tylko nadzieję, że mimo wszystkich niedogodności nie zabraknie pandy z Just Dance, która od kilku już lat stanowi nieodzowny punkt konferencji francuskiego wydawcy.

Dużą niespodzianką w temacie E3 okazały się informację ujawnione przez Jasona Schraiera, według którego w Los Angeles po raz pierwszy miało pojawić się Warner Brothers i zaprezentować kilka niespodzianek. Jedną z nich miał być nowy Batman, całkowicie nowa marka od Rocksteady i gra w uniwersum Harrego Pottera. Najbardziej interesująco brzmi ta ostatnia informacja, bowiem dotychczas przygody młodego czarodzieja z blizną w postaci gier były jedynie przygodówkami na licencji. Choć jako dziecko bawiłem się przy nich świetnie, to nie obraziłbym się za jakąś poważniejszą produkcję w tym uniwersum. Na razie nie wiadomo, czy amerykański koncern będzie planował pokazać swoje gry w czerwcu (tak jak Ubisoft i Microsoft), czy może zdecyduje się na jakiś inny termin.

Nintendo nie ogłosiło co prawda żadnych szczegółów w związku z odwołaniem E3, ale prawie na pewno możemy spodziewać się “directa” w czerwcu. Japończycy od zawsze stali z boku i zamiast rozbuchanej konferencji woleli postawić na pół godzinny (w najlepszym wypadku) film z prezentacją swoich nadchodzących tytułów. A potem i tak ludzie pisali, że Wielkie N wygrało E3, jakby o to chodziło w tych targach.

Największymi niewiadomymi pozostają Electronic Arts, Square Enix i Bethesda, które nie ogłosiły planów na czerwiec tego roku. W przypadku tego ostatniego wydawcy bardzo prawdopodobne jest, że wszystkie swoje siły skieruje na QuakeCon organizowany w dniach 6-9 sierpnia, jednak dalej brak oficjalnych komunikatów w tym temacie.

Mimo że E3 2020 się nie odbędzie, to wydawcy nie dadzą nam zapomnieć o swoich grach i w czerwcu na pewno nie zabraknie wysypu zapowiedzi, o których przyjdzie mi pewnie dla Was napisać. Ot, myślał człowiek, że sobie w końcu odpocznie i nie będzie musiał zarywać nocek, ale branża nie daje o sobie zapomnieć. Miejmy tylko nadzieję, że godziny, w jakich będą odbywały się te pokazy online okażą się bardziej ludzkiej.

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.