Ile zarabia się przy tworzeniu gier za oceanem?

Ile zarabia się przy tworzeniu gier za oceanem?22.07.2014 20:55
marcindmjqtx

Branża gier komputerowych przynosi olbrzymie zyski, które już jakiś czas temu przebiły Hollywood. Teraz mamy okazje zajrzeć poniekąd do portfeli twórców i sprawdzić, czy ogromne przychody przekładają się na równie wysokie wypłaty.

Któż z nas nie marzył o tworzeniu gier. Praca przy swoim hobby, która przynosi konkretne zyski brzmi pięknie. Wiemy już, że nie jest to proste zadanie - terminy, które często skutkują crunchem, olbrzymie oczekiwania społeczności, ogrom wiedzy i umiejętności potrzebny do wejścia w branżę.

Czytając coroczny raport Gamasutry, który podaje średnie zarobki twórców gier w Stanach, łatwo wywnioskować, że warto ku temu marzeniu dążyć.

83,060$ to średnia kwota, która co roku wpada do portfeli twórców, biorąc pod uwagę całą branżę. Kto zarabia najwięcej? Zarząd, czyli dyrektorzy, PR, menadżerzy produkcji. Najwyżej postawieni w korporacyjnych drabinkach rocznie wyciągają około 101,572$ dolarów. Zaraz za nimi plasują się programiści oraz spece od dźwięku z kwotami kolejno 93,251$ oraz 95,682$. Kwoty są równie wysokie jak wymagania, które trzeba spełnić aby piastować tak istotne stanowiska.

Jak wygląda sytuacja u niezależnych twórców?

Mocno niepokoi jedno - samodzielni twórcy zarobili w 2013 roku średnio 11,812$, czyli prawie 50% mniej niż rok wcześniej. Małe studia natomiast odnotowały spory wzrost (50,833$, 161% na plusie względem roku 2012), co powinno cieszyć - gry indie stają się przecież coraz ciekawsze i jakże potrzebne w gąszczu często nieudanych produkcji AAA. Dobra passa studiów indie może pomóc również samodzielnym twórcom - rynek się poszerzył, a praca zespołowa zawsze idzie sprawniej.

Pani panu nierówna, zwolnień również przybyło.

Kobiety zarabiają mniej, nowość to żadna. Nie inaczej jest w branży gier komputerowych. Tutaj jednak ta przepaść jest mniejsza. Średnie zarobki mężczyzn to 85,074, kobiet natomiast 72,882$.

Miejmy nadzieję, że różnica będzie malała z roku na rok. W kwestii zwolnień nie widać sporej zmiany. Posadę straciło 14% (o 2% więcej niż w roku 2012) ankietowanych, ale aż 59% z nich znalazło pracę w innym studiu, a 38% zajęło się grami indie lub doradztwem w branży.

Jak jest w Polsce?

U nas te kwoty są o wiele, wiele mniejsze. Raport za rok 2013 podaje średni zarobek rzędu 4458 zł. Ciężko jednak porównywać Stany Zjednoczone do Polski, biorąc pod uwagę potęgę amerykańskiego gamedevu. Nasza branża rozwija się jednak bardzo prężnie. Nasz rynek jest coraz bardziej rozpoznawalny (ostatni materiał Polygonu) a gry odnoszą sukcesy za granicą. Można więc spekulować, że w tym roku ta kwota będzie wyższa.

Przy tworzeniu gier komputerowych można się dorobić. Nieważne, czy jest to małe, niezależne studio, czy moloch pracujący nad tytułami AAA. Dobrze by było, aby te kwoty były motywacją dla tych, którzy chcieliby zanurzyć się w tę branżę. Czy w kwestii płac dogonimy kiedyś Stany? Nie wiem. Pozostaje tworzyć gry pełne pasji i w dalszym ciągu zaznaczać swoją pozycję na rynku.

Pełen raport Gamasutry dostepny jest pod tym linkiem.

[źródło: Gamasutra]

Karol Kała

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.