Gry kolejny raz przysługują się nauce. Tym razem pomogą przy obliczeniach kwantowych

Gry kolejny raz przysługują się nauce. Tym razem pomogą przy obliczeniach kwantowych20.04.2016 12:26
Bartosz Stodolny

Aż chce się wkleić popularnego mema z gościem krzyczącym "SCIENCE! B...". A już bardziej poważnie, to po raz kolejny gracze nie tylko pomagają w badaniach naukowych, ale okazują się lepsi od najmocniejszych komputerów na świecie.

Obliczenia w standardowych komputerach opierają się na systemie binarnym. Mamy zatem bit, czyli najmniejszą jednostkę informacji, który może przyjąć wartość 0 lub 1. Jest to jedna z niepodważalnych zasad, podobnie jak prędkość światła w próżni, i generalnie inaczej się nie da. A co, gdyby jednak się dało?

Tutaj do akcji wchodzą komputery kwantowe, w których bity zastąpione są tak zwanymi kubitami. Kubit, w odróżnieniu od bitu, może jednocześnie przyjąć wartość 0 i 1, dzięki czemu komputer może w tym samym czasie wykonać dwa obliczenia. W ten sposób wykonywanie na przykład rozbudowanych algorytmów czy skomplikowanych zadań zajmie komputerowi kwantowemu dużo mniej czasu, niż tradycyjnej maszynie.

Mimo iż dużo mocniejsze od tych klasycznych, komputery kwantowe mają limit prędkości, z jaką mogą wykonywać operacje. Limit, który na nowo chce określić Jacob Sherson, fizyk kwantowy na Uniwersytecie Aarhus w Danii. A pomogą mu w tym gry wideo i sami gracze.

Sherson stworzył stronę internetową, na której znajdują się gry z mechaniką odzwierciedlającą operacje wykonywane przez komputery kwantowe. Cała akcja jest na tyle popularna, że w jeden tylko tytuł zagrano w kwietniu 3,5 miliona razy.

ScienceAtHome - Quantum Moves Demo

Każda rozgrywka to kolejne dane do badań, a z tych płyną bardzo ciekawe wnioski. Otóż okazuje się, że gracze nie tylko są w stanie rozwiązywać problemy z taką samą szybkością jak komputery, ale nawet pobić „kwantowy limit prędkości”. Sam Sherson jest tym zaskoczony, bo jak mówi – wszyscy myśleli, że jest to niemożliwe.

To pierwszy raz, kiedy gry wideo zostały wykorzystane przy fizyce kwantowej, jednak gamifikacja, czyli w skrócie zastosowanie gier w dziedzinach innych niż rozrywka, jest bardzo popularnym i coraz częstszym zjawiskiem. Maciek ostatnio świetnie opisał to przy okazji Project Discovery, gdzie grając w mini-gierkę przyczyniamy się do tworzenia atlasu ludzkich protein, a przy okazji możemy zgarnąć trochę nagród w EVE Online.

KerbalEdu Earth History Campaign Official Trailer 2015

Nie zawsze jednak są to aż tak poważne dziedziny. Twórcy Kerbal Space Program przygotowali specjalną wersję edukacyjną swojej gry. Kerbale, choć śmieszne, całkiem poważnie traktują fizykę, dzięki czemu tytuł świetnie nadaje się do szkól. KerbalEdu powstał właśnie z myślą o tym. Gra zawiera edytor scenariuszy dla nauczycieli, w czasie rzeczywistym pokazuje siły działające na rakietę, pozwala też nagrywać przebieg lotu do późniejszej analizy.

Bardzo cieszy mnie, że gry coraz rzadziej postrzegane są jedynie jako „prosta rozrywka dla dzieci”. Oby tego typu przedsięwzięć było jak najwięcej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.