ESRB wprowadza oznaczenie informujące o możliwych zakupach wewnątrz gry

ESRB wprowadza oznaczenie informujące o możliwych zakupach wewnątrz gry14.04.2020 12:30
Bartosz Witoszka

Rodzice i osoby niezaznajomione z branżą będą od teraz wiedzieć, jakie dokładnie elementy znajduje się w grze.

W październiku 2017 roku Patryk Fijałkowski wspominał o oficjalnym stanowisku ESRB (agencji klasyfikującej gry wideo i przyznającej im oznaczenia) w sprawie skrzynek z losową generowaną zawartością. Organizacja przyznała wtedy, że “lootboksy” nie są formą hazardu, bo choć jest to pewna forma gry losowej, to jej uczestnik i tak dostaje jakąś nagrodę.

Rzecz jasna nie było to zgodne z ówczesną narracją graczy, mediów, youtuberów i innych osób z branży, które powiedziały “dość” i dość jednogłośnie skrytykowały nachalne skrzyneczki w Battlefroncie 2, “Cieniu Wojny”, Need for Speed: Payback czy Forza 7. Patryk przytaczał również opinię TotalBiscuita, youtubera, który zauważył, że hazard i “lootboksy” wywołują podobne mechanizmy, skłaniając bardziej podatna osoby do wydawania dodatkowych pieniędzy na de facto nieistniejące rzeczy.

I to ESRB zauważyło od razu, wprowadzając w 2018 roku dodatkową kategorię “Interactive Elements”, w której zawierały się na przykład możliwość interakcji z nieocenzurowanymi treściami tworzonymi przez innych graczy czy konieczność udostępniania swojej lokalizacji innym użytkownikom danej aplikacji. Najbardziej jednak interesujące wydawała się informacja o możliwych zakupach wewnątrz gry oraz wszelkich elementach losowych, takich jak zestawy kartoników w karciankach.

Wczoraj jednak ujawniono oficjalne oznaczenie, które od teraz będzie pojawiać się na pudełkach gier (czy zakładkach na stronie produktów) wydawanych w Europie – “In-Game Purchases (Includes Random Items)” ma – przede wszystkim – informować niezaznajomione z branżą o osoby o pełnej zawartości danego tytułu. Czytamy w oświadczeniu na stronie głównej. Organizacja dodaje, że wliczają się to zarówno elementy kosmetyczne, pokroju skórek i nakładek na broń, jak i elementy mające realny wpływ na rozgrywkę, gdzie dobrym przykładem są tutaj wspomniane już cyfrowe karcianki.

Skąd taka nietypowa nazwa? ESRB uznało, że “lootboksy” są zbyt branżowy określeniem, a według ich wewnętrznych badań i testów przeprowadzonych w 2018 roku, rodzice i osoby starsze nie znają takiego określenia, dlatego zdecydowano się na dłuższe, ale bardziej uniwersalne określenie.

Choć wydawać by się mogło, że dyskusja o skrzynkach z losowo generowaną zawartością przycichła, to deweloperzy i wydawcy dalej szukają sposobu na dodanie mikrotransakcji, ale w taki sposób, by gracz dokładnie wiedział, co i za ile kupuje. Dla przykładu – w Destiny 2 niedawno całkowicie zrezygnowano ze skrzyneczek, z kolei Valorant, nowa gra Riot Games, nie będzie miał ich w ogóle.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.