Echelon

Echelon18.11.2003 08:00
marcindmjqtx

Lecąc w kanionie z prędkością 400km/h na wysokości dwudziestu metrów, zbliżasz się do celu. Wróg jeszcze nie wie, że oto nadchodzi Echelon... Przedstawiamy pierwsze wrażenia z gry w wersję beta.

Echelon

Lecąc w kanionie z prędkością 400km/h na wysokości dwudziestu metrów, zbliżasz się do celu. Wróg jeszcze nie wie, że oto nadchodzi Echelon... Przedstawiamy pierwsze wrażenia z gry w wersję beta.

Pierwszą po uruchomieniu gry czynnością powinno być dokładne przestudiowanie klawiszologii. Jest ona zaskakująco obszerna. W zapamiętaniu poszczególnych funkcji pomagają na szczęście misje treningowe, które warto ukończyć przed rozpoczęciem kampanii. Wszystkich miłośników symulacji, nawet tych "kosmicznych", muszę niestety zasmucić: Echelon to gra zręcznościowa, mająca oprócz rozbudowanej klawiszologii niewiele wspólnego z klasykami gatunku. Przekonamy się o tym już podczas wykonywania pierwszej misji, polegającej na eskortowaniu ciężarówek przewożących wojsko na linię frontu. Nasz samolot to bardzo nowoczesna maszyna: dzięki silnikom umieszczonym w różnych częściach kadłuba może zawisnąć w powietrzu lub poruszać się na boki, zupełnie jak śmigłowiec. Ceną za wspaniałą zwrotność jest niska prędkość maksymalna, wynosząca około 600km/h. Zapewniam Was jednak, że lot w kanionie na małej wysokości, nawet z tak "niewielką" prędkością, wywołuje natychmiastowy wzrost poziomu adrenaliny. Co najmniej tak duży, jak słynna scena ataku na Gwiazdę Śmierci z czwartej części Gwiezdnych Wojen..

Grafika nie rzuciła mnie od razu na kolana, jednak wkrótce okazało się, że kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiednich ustawień obrazu. Po chwili przekonałem się, jak wspaniała jest oprawa Echelona. Zachodzące słońce, wielowarstwowe, sunące majestatycznie po niebie chmury i głębokie kaniony wypełnione mgłą tworzą wspaniały klimat powietrznych starć. Bardzo efektowne są także wiszące nad ogromnymi przepaściami mosty, tworzące scenerię rodem z Mad Max’a. Niestety, o reszcie budynków nie mogę wypowiedzieć się aż tak pochlebnie: niektóre sprawiają wrażenie pudełek postawionych na ziemi "przy okazji" i swoją szarością zupełnie nie pasują do kolorowego otoczenia. Po ukończeniu szkolenia wyruszyłem na pierwszą misję. W powietrzu dzieje się wiele: niektóre jednostki wracają po akcji do bazy, piloci rozmawiają ze sobą przez radio a statki powietrzne (w tym także nasz) wzniecają tumany pyłu przelatując nisko nad ziemią: jednym słowem, samo życie. Kiedy wreszcie natknąłem się na eskadrę jednostek wroga, rozpoczęła się walka. Promienie laserowe przecinały niebo, serie z karabinów maszynowych orały ziemię a trup ścielił się gęsto. Echelon to esencja strzelania do wszystkiego co się rusza i na drzewo nie ucieka. Właśnie dlatego opcje startu i lądowania powierzono autopilotowi. Automat może także doprowadzić statek do punktu nawigacyjnego. Potem pozostaje już tylko wybór celu, umieszczenie go w celowniku i pociągnięcie za spust. Muszę przyznać, że mimo wszystko nie jest to łatwe. Wróg do najmądrzejszych niestety nie należy, ale brak przewagi intelektualnej z powodzeniem rekompensuje liczebnością oraz siłą ognia. Wystarczy chwila nieuwagi, by zamienić się w efektowną kulę ognia pędzącą ku ziemi. Nasz statek podczas misji ulega wielu uszkodzeniom: począwszy od wyłączenia się generatora energii a skończywszy na urwaniu skrzydeł (muszę przyznać, że widok skrzydła wyprzedzającego kadłub to niepowtarzalne przeżycie). Wrogowie za to giną w ogniu bardzo efektownych eksplozji, pozostawia

jąc w ziemi osmalone kratery. W grze występuje kilkanaście mniej lub bardziej udanych pomysłów zaczerpniętych z seriali i filmów science-fiction takich jak: pola siłowe, efektowne loty na niskich wysokościach lub wspomniany wystrój miast oraz ich okolic. Wszystko razem prezentuje się bardzo dobrze.

Echelon nie jest może pozycją wybitną, ale ma szansę być po prostu świetną, efektowną i miodną strzelaniną. Kusząc gracza nie tylko rozbudowanym trybem gry jednoosobowej ale także możliwością współpracy eskadry kilkunastu myśliwców internecie lub sieci lokalnej, Echelon ma szansę zaistnieć obok takich tytułów jak Incoming lub Ground Control. Z niecierpliwością oczekuję pełnej wersji tej gry.

Krzysztof Kupczyk

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.