Drżyjcie Microsofcie, Sony i Nintendo. Tencent zapowiada własną konsolę

Drżyjcie Microsofcie, Sony i Nintendo. Tencent zapowiada własną konsolę16.05.2016 13:01
Bartosz Stodolny

Na razie co prawda nie wiadomo, czy produkt wyjdzie poza rynki azjatyckie, ale nawet tam sprzęt może nieźle namieszać.

Tencent to chiński holding będący między innymi właścicielem Riot Games, twórców League of Legends. Dzięki temu firma jest jedną z najlepiej zarabiających nie tylko w Azji, ale też na Zachodzie. W 2015 roku LoL wygenerował ponad 1,6 miliarda dolarów przychodu trafiając z dwiema innymi przeznaczonymi na rynek azjatycki produkcjami – Crossfire od Neowitz Games i Dungeon Fighter Online od Nexona – na listę dziesięciu najlepiej monetyzujących się gier free-to-play na świecie.

Teraz firma idzie krok dalej i postanawia zdobyć rynek sprzętu do grania. Na targach CES Asia Tencent zaprezentował swoją konsolę nazwaną Tencent Games Platform BOX, albo po prostu Blade. Chińska konsola ma działać pod kontrolą Windowsa 10 z możliwością przełączenia jej w specjalny tryb TGP BOX, który umożliwi nie tylko szybkie pobieranie i aktualizację gier, ale też streaming rozgrywki. Na razie nie wiadomo, czy całość będzie jakoś powiązana z Twitchem, ale wcale bym się nie zdziwił, skoro League of Legends jest najchętniej oglądaną tam grą, w 2015 roku zgarniając ponad 450 milionów godzin „czasu antenowego”.

Wsparcie sprzętowe zapewni Blade'owi Intel ze swoimi desktopowymi procesorami opartymi na architekturze Skylake. Czy będzie to i3, i5, a może i7? Tego dowiemy się niebawem. Jeśli natomiast chodzi o gry, to obecnie konsola wspiera tytuły wprowadzone już do Azji przez Tencenta, czyli League of Legends, FIFA Online 3, NBA 2K Online, Monster Hunter Online i Need for Speed: Hot Pursuit Tournament. Jeszcze w tym roku mają dołączyć do nich kolejne gry.

Choć na razie nie wiadomo nic o planach wprowadzenia TGP na rynki inne niż azjatyckie, to konsola i tak może sporo namieszać. Pomijając już fakt, że można na niej odpalić tytuły pecetowe, to Azja, a już w szczególności Chiny, jest najszybciej rozwijającym się regionem, jeśli chodzi o gry wideo. Przewidywania mówią, że region Azji i Pacyfiku wygeneruje w tym roku prawie połowę obrotu w branży gier, z czego ponad 50% będą stanowiły Chiny.

Do tego wszystkiego dochodzi fakt, że Azjaci wykazują dużo większy patriotyzm zakupowy, niż mieszkańcy innych kontynentów, co widać choćby po sprzedaży smartfonów w Chinach. Z pięciu najlepiej sprzedających się w czwartym kwartale 2015 roku marek tylko Apple pochodzi z innego kraju. Reszta to chińscy producenci, a wiodący na świecie Samsung do zestawienia TOP 5 się nie załapał.

Cóż, Sony, Microsoft i Nintendo mogą mieć naprawdę ciężki orzech do zgryzienia. Trzy lata temu chiński rząd zniósł wprowadzony w 2000 roku zakaz sprzedaży konsol poza obszarem Szanghaju, umożliwiając tym samym gigantom oficjalne dotarcie do ponad 170 milionów graczy. Wcześniej „wielka trójka” nie miała zbyt dużej konkurencji poza prostymi sprzętami, teraz natomiast pojawił się potężny gracz.

[Źródła: GameSpot: 1, 2, 3, allchinatech.com, Superdata, IDC]

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.