Dokładne liczby użytkowników gier na Steamie - najpopularniejsze tytuły wszech czasów

Dokładne liczby użytkowników gier na Steamie - najpopularniejsze tytuły wszech czasów09.07.2018 19:38

Tak szczegółowej listy jeszcze nie było. A wszystko przez niedopatrzenie Valve.

Jeszcze do niedawna w steamowym API (interfejsie programowania aplikacji) dostępna była funkcja, która przy odpowiednim wykorzystaniu umożliwiała oszacowanie z dużą dokładnością liczby użytkowników sprzedawanych na platformie gier. Z jej pomocą powstała aktualna na 1 lipca lista najpopularniejszych tytułów platformy.

Metodę uzyskania tych danych opisuje dość szczegółowo Tyler Glaiel (twórca gry The End is Nigh) na portalu Medium. Sprowadza się ona do wykorzystania danych na temat procenta graczy, którzy odblokowali poszczególne osiągnięcia gier (działa więc tylko dla gier, które zawierają osiągnięcia). O ile sam Steam podając te dane zaokrągla je do 1 miejsca po przecinku, to już twórcy aplikacji przez wspomniane API mogli jeszcze do niedawna "wyciągnąć" z niego procent z dokładnością do 16 miejsca po przecinku.

To o tyle istotne, że mając taką dokładność dla wielu achievementów można obliczyć liczbę użytkowników danej gry. Jak prosto tłumaczy Glaiel - gra, w której jakieś osiągnięcie odblokowało 50 proc. użytkowników, musi ich mieć przynajmniej dwóch. 33 proc. - przynajmniej trzech. Jeżeli ma jednocześnie osiągnięcie z 50 proc. i takie z 33 proc., musi ich mieć przynajmniej 6 (dla stosunków odpowiednio 3/6 i 2/6). I tak dalej.

Kiedy dysponujemy wartościami procentowymi dla poszczególnych osiągnięć podanymi z dokładnością tak dużą, jaką jeszcze do niedawna oferowało API Steama, okazuje się, że liczba użytkowników, która mogła dać takie wartości procentowe, jest jednoznaczna i łatwa do obliczenia. W pewnym uproszczeniu jest ona najmniejszym wspólnym mianownikiem poszczególnych wartości procentowych po ich wcześniejszym pomnożeniu tak, by licznik był liczbą całkowitą (wiele ułatwia tu fakt, że liczba użytkowników musi być z oczywistych przyczyn całkowita).

Tę wiedzę wykorzystał prowadzący serwis Steam Spy Siergiej Galjonkin do obliczenia liczby użytkowników wszystkich gier, dla których było to możliwe.

Kilka zastrzeżeń - przede wszystkim Valve zdążyło już załatać wykorzystaną do pozyskania tych danych "lukę", więc jakkolwiek są one dość nowe (pochodzą z 1 lipca) to będą się dezaktualizować z tygodnia na tydzień. Poza tym liczby opisują grających użytkowników - nie należy ich więc rozumieć jako dokładnego odzwierciedlenia sprzedaży (nie da się tą metodą oddzielić od całości egzemplarzy uruchamianych za pośrednictwem funkcji udostępniania gier Steama). No i na koniec raz jeszcze - dotyczą wyłącznie tytułów, które mają osiągnięcia - gry ich pozbawione w ogóle nie pojawiają się na liście.

Tak czy inaczej jednak jest to najdokładniejsza, najbardziej szczegółowa lista opisująca popularność gier na cyfrowej platformie Valve, jaką kiedykolwiek mieliśmy i być może - biorąc pod uwagę tajemniczość tej firmy - jaką kiedykolwiek mieć będziemy. Poniżej dla ciekawskich (przyznajcie się, w ogóle tego nie czytaliście tylko przewinęliście od razu tutaj) - pierwsza dziesiątka wraz z liczbami graczy. Dłuższą listę i odnośnik do pliku CSV, zawierających pełny zestaw danych, za pozwoleniem Galjonkina publikuje ArsTechnica, polecam więc zainteresowanym udać się po te dane właśnie tam.

  1. Team Fortress 2 - 50 191 347
  2. Counter-Strike: Global Offensive - 46 305 966
  3. PlayerUnknown's Battlegrounds - 36 604 134
  4. Unturned - 27 381 399
  5. Left 4 Dead 2 - 23 143 723
  6. Payday 2 - 18 643 807
  7. Garry's Mod - 18 576 379
  8. Warframe -16 332 217
  9. Counter-Strike: Source - 15 001 876
  10. Paladins - 14 371 046

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.