Dobry troll czy pomysłowy marketing Ubisoftu? Petycja o anulowanie Far Cry'a 5

Dobry troll czy pomysłowy marketing Ubisoftu? Petycja o anulowanie Far Cry'a 530.05.2017 20:08

Rzadki przykład petycji internetowej, z którą warto się zapoznać.

Nie milkną w sieci echa zapowiedzi Far Cry’a 5. I o ile w większości są raczej pozytywnie - bo gra wygląda ładnie, otoczka fabularna wydaje się intrygująca, a i styl samej zapowiedzi nie pozostawia wiele do życzenia - to pojawiają się też głosy krytyczne. W szczególności część odbiorców wydaje się mieć problem z postaciami członków sekty, przeciwko której występować się będzie w grze. Przede wszystkim z tym, że są to biali chrześcijanie.

Wiele z tych argumentów i zarzutów, szczególnie anonimowych, prezentuje taki poziom agresji i zacietrzewienia, że właściwie nie ma co ich przytaczać czy poświęcać im zbyt wiele uwagi. Warto za to  wspomnieć o petycji, która pojawiła się na change.org. Wystosowana została przez „Gamers United”, a w jej tekście, bardzo szybko zdradzającym satyryczny charakter całości, czytamy m.in.:

Far Cry 5 - Announcement Trailer

Autorzy petycji sugerują także potencjalne rozwiązania problemów, które widzą w grze Ubisoftu. Proponują np. zmienienie czarnych charakterów na „coś bardziej realistycznego” (gangi albo islamistów), wprowadzenie w ich szeregi większej różnorodności rasowej (dodanie czarnoskórych czy Meksykanów) albo przynajmniej uzupełnienie narracji o jakąś ambiwalencję.

Przeciwnicy gracza mieliby być więc motywowani nie tylko fanatyzmem religijnym, ale np. wyrażać bunt przeciwko opresyjnej polityce rządu, nakładającego na nich zbyt wysokie podatki (ponieważ tak, to tłumaczy porwania i morderstwa). Innym pomysłem jest również przeniesienie akcji gry do Kanady dla wersji wydanej w Stanach Zjednoczonych.

Czytamy na końcu petycji. Na jej stronie zobaczyć można reakcje odbiorców na Twitterze, w większości pozytywne. „Dzięki temu jeszcze mocniej czekam na Far Cry’a 5”, pisze streamer Bunni. „To jest piękne i przysięgam, że wywołuje we mnie chęć złożenia pre-ordera na Far Cry’a 5”, dodaje Tauriq Moosa, piszący m.in. dla Guardiana i Polygonu.

Nie wszyscy jednak odebrali petycję jako satyrę. Rami Ismail ze studia Vlambeer stwierdził, że robi sobie zakładkę do tej strony, by pokazywać ją za każdym razem, gdy ktoś zarzuca mu zbytnią wrażliwość na muzułmańskich antagonistów w grach. W kolejnych tweetach dodaje, że satyra potrafi być mieczem obosiecznym i nieoczekiwanie zadziałać w interesie tego, przeciwko czemu teoretycznie występuje.

Można też pomyśleć, że całość jest przemyślanymi działaniami marketingowymi Ubisoftu. Czymś na wzór protestów przeciwko „satanistycznemu Dante’s Inferno” przy okazji E3 w 2009 roku, które szybko okazały się PR-ową akcją Electronic Arts.

Nie wiem, czy poszedłbym w swoich przypuszczeniach tak daleko. Całość wydaje się jednak zbyt nieprzewidywalna jak na działanie marketingowe, a wielka korporacja raczej nie ryzykowałaby przekazu, który pozostawia chociaż minimalne pole do interpretacji.

Jednocześnie jednak - i wbrew słowom Ismaila - nie wydaje mi się, żeby satyra była tu jakoś szczególnie zakamuflowana. Jest raczej czytelna i nie pozostawiająca wątpliwości. Może nie aż tak, bym uwierzył, że miał z tym coś wspólnego PR Ubisoftu, ale tak czy inaczej - petycja jest zabawna, ładnie punktuje internetowych nienawistników i grze raczej nie zaszkodzi. A przynajmniej - nie powinna.

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.