Devolver Digital bawi i uczy. Tym razem tego, jak radzić sobie z wyłudzaczami kodów recenzenckich

Devolver Digital bawi i uczy. Tym razem tego, jak radzić sobie z wyłudzaczami kodów recenzenckich05.07.2016 12:16
Paweł Olszewski

Na pewno słyszeliście o procederze wyłudzania przez fake'owych recenzentów i youtuberów kodów do gier. To teraz usłyszycie, jak sobie z nimi radzić.

O sprawie zrobiło się głośno w 2014 roku za sprawą polskiego Wastelands Interactive, twórców Worlds of Magic czy Planar Conquest. Szef studia, Leszek Lisowski, opisał wtedy na Gamasutrze gehennę jaką przeszedł przy okazji premiery Early Access ich gry. Zachęcając dziennikarzy i youtuberów do kontaktowania się w sprawie kluczy recenzenckich dostał masę maili z prośbami o kilka sztuk. Lisowski zadowolony dużą popularnością swojej w gruncie rzeczy niszowej gry 4X odpowiadał na każdego maila załączając żądaną liczbę kluczy. Czar prysł, gdy na G2A znalazł Worlds of Magic za 15 dolarów. Zaintrygowany kupił ten kod. Był ważny, gra działa. I pochodziła z puli kluczy wysłanych recenzentom. Lisowski dopiero wtedy zweryfikował maile ludzi, którym w dobrej wierze wysyłał klucze. 70% okazało się naciągaczami.

Historia ta nie byłaby tak fajna, gdyby Lisowski nie spróbował rozpracować tego procederu. Założył nowe konto Gmail i oklepaną formułkę z prośbą o klucze Steam wysłał do twórców 46 premierowych gier w sklepie Valve. Zajęło mu to 3 godziny, a w zamian dostał 16 kluczy do 15 gier, o wartości około 400 dolarów. Ile zarabiają ludzie, którzy wyłudzaniem zajmują się na pełny etat?

Jak pisze w swoim poście Lisowski, najgorsze było to, że tylko 7 wydawców zwietrzyło podstęp i poprosiło o wiadomość przez YouTube'a, z konta z 50 tys. subskrypcjami, na które Lisowski powoływał się w mailu. To było jednak w 2014 roku, dziś wydawcy wydają się mądrzejsi, a z tych, którzy chcą zrobić ich w konia, robią czasem głupków.

Devolver Digital otrzymało prośbę od dziennikarza PC Gamera o dwa dodatkowe klucze recenzenckie Enter the Gungeon. Przedstawiciel wydawcy podziękował za zainteresowanie grą i wysłał dwie sztuki. A teraz spójrzmy na szczegóły. Domena pcgamer.press nie ma nic wspólnego z tym PC Gamerem, który Enter the Gungeon już zresztą zrecenzował. Po drugie, Devolver wcale nie dał się naciągnąć. Przyjrzyjcie się tym steamowym kodom :)

Wcale mnie nie dziwi, że akurat Devolver odpowiedział w ten sposób. Ten amerykański wydawca generalnie dosyć swobodnie podchodzi do biznesu, o czym wspominałem już przy okazji ich partyzanckiego stoiska obok hal E3.

Na koniec jeszcze ciekawostka, że naciągacze kodów zdarzają się wszędzie. I czasem nie są na tyle sprytni, żeby podszyć się pod PC Gamera. Albo żeby na przykład sprawdzić, czy adresat maila z prośbą o kody nie był przypadkiem kiedyś redaktorem naczelnym serwisu, w którego imieniu rzekomo się pisze.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.