Demo Unity robi wrażenie, ale nie spodziewaj się zbyt wielu tak wyglądających gier

Demo Unity robi wrażenie, ale nie spodziewaj się zbyt wielu tak wyglądających gier21.06.2016 15:44
Paweł Olszewski

Dema technologiczne wszystkich silników graficznych mają dwie wspólne cechy. Wyglądają olśniewająco i mają niewiele wspólnego z działającymi w oparciu o nie grami.

Demo, jeżeli nawet tak jak to Unity jest renderowane w czasie rzeczywistym, rzadko odzwierciedla wygląd gry. Stworzenie tak ładnie wyglądających tytułów to grubsza sprawa, z którą niestety mało kto sobie radzi. A ci, co teoretycznie mogliby sobie z tym poradzić, działają na Unrealu albo jakiejś własnej technologii. Ale mimo wszystko spójrzmy, na co teoretycznie stać Unity.

ADAM: Episode 1

Teoretycznie, bo mało które studio niezależne - a nie oszukujmy się, głównie one działają na Unity - może pochwalić się choćby zbliżoną do tego poziomu grafiką. OK, jest Layers of Fear. Do tego mamy szereg przepięknych platformówek (choćby nawet Ori i Cuphead), ale dążących do realizmu gier tu niewiele. I wszystko wskazuje na to, że niewiele ich będzie. Mamy kilka obiecujących zapowiedzi - The Forest i Escape form Tarkov mogą być wizytówkami technologii, ale tylko pod warunkiem, że... ich twórcy nie przeniosą się w najbliższym czasie na najnowszego Unreala.

Z chwilą udostępnienia niezależnym twórcom Unreal Engine, coraz więcej ludzi przesiada się na technologię Epic. Co ciekawe, często odbywa się to nawet w czasie produkcji danej gry! Scenariusz ten jest na tyle częsty, że Epic przygotował specjalny tutorial dla "spóźnialskich", którzy zaczęli jeszcze na Unity, a chcieliby skończyć już na Unrealu.

Jeżeli spojrzymy na zapowiedzi mniejszych i większych, ale wciąż studiów niezależnych, to też zauważymy powolną migrację w stronę Unreala. Im większy projekt, tym większe prawdopodobieństwo na zmianę technologii. Bloober Team Layers of Fear stworzył na Unity, Observer to już jednak Unreal. Deweloper inXile Entertainment po Wasteland 2 i Torment: Tides of Numenera na Unity też zapowiedział już oficjalną przeprowadzkę - The Bard's Tale IV będzie działał na Unrealu.

Mówimy o stosunkowo dużych "indykach". A co z naprawdę małymi twórcami, firmami często składającymi się z dosłownie garstki osób? Kilku z nich obserwuję na Twitterze.

Ludzie z warszawskiego VileMonarch czy Sam Barlow, twórca Her Story, nie mogą mówić za wszystkich, to tylko mały wycinek mojego Twittera, ale pokazuje za to pewien niepokojący trend – Unity bywa problematyczne. Devi borykają się z dziwnymi i niespodziewanymi błędami. O wysypywaniu się gotowego, działającego wcześniej kodu po aktualizacji już nie wspominając.

Tego typu technologiczne demka fajnie się więc ogląda, ale jak pokazuje życie, nie warto przesadnie się nimi ekscytować. Podobny poziom często osiągamy tak naprawdę dopiero po kilku latach.

Unreal Engine 3 : Samaritan Realtime Demo

Po pięciu latach od premiery powyższego wideo mamy na rynku gry, które momentami dopiero zbliżają się do poziomu Samaritan Realtime Demo (Batman, Uncharted). W 2011 roku8 mogliśmy o takim poziomie szczegółowości i efektach co najwyżej pomarzyć.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.