Czy można oddać grę kupioną na Steamie? Nie. Ale czasami warto próbować

Czy można oddać grę kupioną na Steamie? Nie. Ale czasami warto próbować27.11.2012 13:44
marcindmjqtx

Teoretycznie według polskiego prawa konsument, który zawarł umowę na odległość ma prawo do odstąpienia od niej bez podania przyczyny w ciągu 10 dni. Czy dotyczy to także zakupów na Steamie albo innych platformach dystrybucji cyfrowej? Przekonał się o tym nasz czytelnik, Tymon.

W mailach, które otrzymaliśmy od Tymona, dokładnie opisał on swoją historię. Zaczęło się od zakupu na Steamie GTA IV z dwoma dodatkami. Niestety nasz czytelnik popełnił drobny błąd - okazało się, że jego karta graficzna nie jest kompatybilna z grą. "Mój błąd, nie ukrywam tego" - przyznaje. Postanowił jednak spróbować oddać ten nieszczęśliwy zakup.

Z braku innych możliwości Tymon skontaktował się z działem pomocy technicznej Steam. Początkowo mógł poczuć się niczym w "Dwunastu pracach Asteriksa" - został odesłany do pomocy technicznej twórcy gry, studia Rockstar, a oni zaś stwierdzili, że to nie oni sprzedali grę, więc nie są w stanie rozpatrzyć takiej reklamacji. Dowiedział się jednak także od Steama, że:

Podobnie jak inne sklepy online, nie oferujemy zwrotów pieniędzy lub wymiany przedmiotów zakupionych drogą cyfrową - gier, dodatków DLC lub przedmiotów zakupionych w grach. W takim wypadku Tymon postanowił skontaktować się z Rzecznikiem Praw Konsumenta. Przyznaje, że nie do końca znał treść przepisów prawnych i chciał, by wyłożył mu to ktoś kompetentny. "Uznałem że to najlepszy sposób, by dowiedzieć się jak to jest naprawdę z tymi zwrotami" - komentuje. Dowiedział się, że:

a) Regulamin wewnętrzny nie może stać w sprzeczności z przepisami prawnymi danego kraju. Teoretycznie więc mamy ustawę o zwrocie bez podania przyczyny w ciągu 10 dni...

b) ...ale w przypadku umów na odległość produkty audialne i wizualne przekazywane cyfrowo podlegają wyłączeniu z tego przepisu. Prawo zwrotu nie przysługuje.

Powiedzmy więc ostatecznie - jeśli kupiliście grę na Steamie czy w innym systemie dystrybucji cyfrowej, nie ma możliwości oddania jej "do sklepu".

Przypadek Tymona doczekał się jednak szczęśliwego zakończeniu. W tym samym czasie, gdy kontaktował się z rzecznikiem, wysłał także kolejną wiadomość do pomocy technicznej Steam. Po wyjaśnieniu sprawy przez eksperta postanowił napisać jeszcze jedną, przepraszając za kłopot i uznając rację drugiej strony. Zdziwił się jednak, bo na jego koncie czekała już nowa wiadomość:

Jako jednorazowy gest, pomoc techniczna Steam może zwrócić kwotę zakupu do twojego Portfela Steam. Dokonanie zwrotu do portfela spowoduje usunięcie tytułu lub przedmiotu z twojego konta. Teoretycznie nie ma więc możliwości zwrócenia gry zakupionej cyfrowo. Czasami jednak warto próbować - na całe szczęście niektóre sklepy wiedzą, że to klient jest najważniejszy.

Tomasz Kutera

PS Tymonowi oczywiście dziękujemy za podzielenie się z nami swoją historią.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.