Chwilowo możemy odetchnąć – turniej sztucznych inteligencji w StarCrafta wygrały boty stworzone przez amatorów

Chwilowo możemy odetchnąć – turniej sztucznych inteligencji w StarCrafta wygrały boty stworzone przez amatorów11.10.2017 14:13
Bartosz Stodolny

Buntujący się przeciwko swoim korporacyjnym panom SkyNet na razie nam nie grozi. Na razie…

Jakoś tak zawsze wychodzi w popkulturze, że sztuczna inteligencja buntuje się przeciw swoim twórcom, a ja się zastanawiam, czy faktycznie taka sytuacja byłaby możliwa. „Battlestar Galactica”, „Matrix”, „Terminator”, Mass Effect, Overwatch i niezliczone inne utwory zdają się mówić, że bunt maszyn nie jest kwestią „czy”, a „kiedy”. Nie wiem, czy faktycznie jesteśmy na takowy skazani, ale jest to jedyna rzecz, jakiej boję się w przyszłości. Z człowiekiem można się dogadać, zagrać mu na uczuciach, wybłagać o litość. Człowiek czuje i czasem sam z siebie nie podejmie pewnych działań. Maszyna, a już szczególnie inteligentna, to chłodna kalkulacja – skoro dla wszystkich będzie lepiej, jeśli ludzkość zostanie wybita, to tak trzeba zrobić.

Sam turniej organizowany jest co roku na Uniwersytecie Nowofundlandzkim i sponsoruje go „Stowarzyszenie na rzecz rozwoju sztucznej inteligencji”. Boty grają w StarCraft: Brood War i wystartować może każdy pod warunkiem, że udostępni kod źródłowy swojej SI, która dodatkowo jest kompatybilna z interfejsem BWAPI.

AIIDE'17 3/7 CherryPi vs IronBot

Cóż to takiego? Nie jest żadną tajemnicą, że komputer w grach oszukuje i w takim StarCrafcie „widzi" całą mapę, co daje mu dużą przewagę nad żywym przeciwnikiem. BWAPI blokuje tę możliwość, dzięki czemu SI sprowadzona jest do tego samego poziomu, co człowiek (poza tym, że pewne czynności nadal może wykonywać szybciej). Dodatkowo interfejs blokuje możliwość przejęcia kontroli nad botem, żeby jego twórcy zbyt nie kusiło.

AIIDE'17 6/7 CherryPi vs Purplewave

Trochę uspokaja, że firma dysponująca wielomilionowym budżetem i jednymi z tęższych umysłów na świecie nie jest w stanie doścignąć studentów albo pracujących w pojedynkę programistów. Przynajmniej na razie, bo prędzej czy później znajdą oni zatrudnienie czy to w Facebooku, Google’u, czy Microsofcie i będziemy zgubieni. No właśnie, a gdzie w tym wszystkim Google? Jego DeepMind ma gdzieś starocie i snuje plany zniszczenia ludzkości grając w StarCrafta 2.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.