Chcesz mieć calaka w Tomb Raider? Musisz zagrać w multi

Chcesz mieć calaka w Tomb Raider? Musisz zagrać w multi21.01.2013 15:37
marcindmjqtx

Obawiam się też, że jeden mecz nie wystarczy.

Sam fakt, że ujawniono Osiągnięcia/Trofea z jakiejś gry przestał kwalifikować się na newsa dobrych kilka lat temu. Ale czasem z takiej listy możemy dowiedzieć się czegoś ciekawego. W przypadku Tomb Raidera wyszło na jaw, że nie da się zdobyć calaka (wszystkich Osiągnięć/Trofeów) bez poświęcenia uwagi trybom sieciowym. Tym, na które część graczy kręci nosem i najchętniej udawałaby, że nie istnieją.

Otóż w sieciowych zmaganiach na odkrycie czeka 250 GS, czyli 25% punktów ze wszystkich Osiągnięć. Jeśli więc lubicie systematycznie powiększać rozmiar waszego wyniku gracza czy poziom w Trofeach, to szykujcie się na konieczność walki na śmierć i życie z tubylcami. Tomb Raider nie będzie co prawda wymagał wpisywania żadnej przepustki sieciowej, by dostać się na serwery, ale wygląda na to, że trzeba będzie spędzić na nich trochę czasu, by dobić do 60-tego poziomu postaci.

Wydaje mi się, że ludzie odpowiedzialni za implementację Osiągnięć/Trofeów w Tomb Raiderze popełnili błąd. Nie mam nic przeciwko nagrodom za sieciowe tryby, w grach, w których taka zabawa stanowi sedno rozgrywki. Tomb Raider do tego grona na sto procent nie należy. Ktoś powie "drama o punkciki" i będzie miał sporo racji. A raczej miałby, w okolicach startu obecnej generacji. Teraz te "punkciki" to dla wielu graczy poważna sprawa, wyznaczająca granicę prawdziwego ukończenia gry i będąca jakimś naszym odbiciem w wirtualnej rzeczywistości. Nie wierzycie? Wejdźcie na pierwsze, lepsze forum i zobaczcie ludzi, rozmawiających nie o grze, jej wadach i zaletach, ale o łatwości zdobywania "aczików" czy "trofików" (tak, wiem jak brzmią te zdrobnienia).

Rozumiem, że deweloper i wydawca wiedzą, że gracze chcą zdobywać kolejne nagrody. Można wykorzystać to, do zwrócenia ich uwagi na tryb, którego inaczej pewnie by nie odpalili. "Zagraj jeden mecz w każdym trybie", "Bądź najlepszy w drużynie", "Kup ulepszenie". Ok, da się zrobić w godzinkę - jak mi się spodoba, to wrócę, jak nie to trudno - i tak kupiłem Tomb Raidera dla Lary, a nie multi.

Ale nagroda za 60 poziom w tej grze? Przesada. I moim skromnym zdaniem kolejny dowód na to, że czasem Osiągnięcia i Trofea są wyznaczane mechanicznie, bez większego pomyślunku.

A przecież ciekawe zadanie potrafi zająć gracza, utrzymać go dłużej przy tytule i jeszcze sprawić, że puści on w sieć kilka zdań o grze. Kto widział, jak na forach ludzie zastanawiali się, o co chodzi z Gnomem Chompskym w Orange Box, ten wie, ile było z tym zabawy (tudzież męki). O ile fajniejsze są takie zabawy z graczem, niż Osiągnięcia/Trofea za przejście gry, wydanie X kosmicznych megadolarów czy dobicie do ostatniego poziomu postaci w multiplayerze...

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.