Catan: Pierwsza wyspa

Catan: Pierwsza wyspa18.11.2003 08:00
marcindmjqtx

Gry planszowe to znakomita okazja do spotkań towarzyskich. W dobrym towarzystwie mogę grać choćby i w Chińczyka.

Catan: Pierwsza wyspa

Gry planszowe to znakomita okazja do spotkań towarzyskich. W dobrym towarzystwie mogę grać choćby i w Chińczyka.

Catan: Pierwsza wyspa

Sztuka rzucania

„Catan” to gra planszowa żywcem przepisana na bity. Wcielamy się w kolonizatora, który konkuruje w podboju nowego świata.

Najważniejsze, by było miło, a klimat rywalizacji nie stawał się zbyt ciężki, bo wtedy trudno o wesołe komentarze i uśmiech przy nie naszej akurat wygranej. Co jednak się stanie, gdy rasową grę planszową przeniesiemy na ekran komputerowego monitora, a zasady pozostaną niewiele bardziej zawiłe niż w przypadku Chińczyka?

Nasza nowa ojczyzna

„Catan: Pierwsza wyspa” to adaptacja klasycznej planszowej gry „Osadnicy Catanu” („Die Siedler von Catan”) autorstwa Klausa Teubera. „Osadnicy Catanu” ukazali się sześć lat temu, zyskując tytuł Gry Roku.

Fabuła eksploatuje motyw exodusu. Pokojowy lud żeglarzy, którego ziemie najechały hordy barbarzyńców, ładuje na okręty dobytek i wyrusza na poszukiwanie mitycznej bezludnej wyspy Catan, arkadyjskiej krainy obfitej w surowce i żyzne pola. Po dotarciu na miejsce rozpoczyna się kolonizacja. Wcielamy się w jednego z osadników. Oczywiście, jak to w życiu, o swą pozycję trzeba konkurować. Nie tylko my mamy chrapkę na urodzajne poletka i należne posiadaczom wielkich włości zaszczyty. Z czasem przyjdzie nam wytyczać morskie szlaki handlowe i odkrywać inne wyspy, jednak głównym przedmiotem naszych aspiracji jest dominacja na wyspie Catan - naszej nowej ojczyźnie.

Podobno w grach komputerowych pociąga nas najbardziej możliwość wcielenia się w kogoś kompletnie innego, wiodącego zupełnie odmienne życie. Przypomniawszy sobie tę teorię, z premedytacją poszedłem na całość.

Zostałem więc szczupłą, acz piersiastą Vicky, o cerze w odcieniu mlecznej czekolady. Kobietą młodą, lecz po przejściach. Nie mogę sobie odmówić przytoczenia skrótowego życiorysu: „Księżniczka z nubijskiej rodziny królewskiej. W wieku 15 lat została uprowadzona przez nomadów i sprzedana szejkowi Abd el Yazid. Po pięciu latach z pomocą eunucha udało się jej uciec z niewoli. Przyłączyła się do karawany handlowej zmierzającej na Catan. Chętnie posługuje się swym czarem, by pozbyć się męskiej konkurencji”. Po prostu pyszne. Niestety, co do władania czarem, to żadnych spektakularnych efektów nie zaobserwowałem.

Komputerowi przeciwnicy też mają swoje historie, strony słabsze i mocne (stać ich też na dramatyczne gesty albo zabawne - lub irytujące - komentarze). Jednak nie to decyduje o naszych sukcesach lub klęskach, lecz Los. I znajomość podstawowych zasad arytmetyki.

Kości zostały rzucone

Catan składa się z 19 sześciokątnych pól. Wyspa jest zatem kanciastą planszą oglądaną z lotu ptaka, jednak w każdej chwili możemy powiększyć obraz, by przyjrzeć się pracującym w polu chłopom lub zwierzakom na pastwisku. Oprawa graficzna jest prosta, ale całkiem udana.

Owe 19 pól to lasy (dostarczają drewna), pastwiska (wełna), pola uprawne (zboże), pagórki (glina), góry (ruda) lub nieużytki. Czasami scenariusz dostarczy jakiejś nietypowej atrakcji, jak wulkan, będziemy także trafiać na złoto. Jednak to powyższe surowce są podstawą gospodarki. Gdy na skrzyżowaniu pól wybudujemy osadę (1 x drewno + 1 x glina + 1 x zboże + 1 x wełna), będziemy otrzymywać surowce z sąsiadującego pola (pól), jeśli akurat wyrzucimy kostkami liczbę, która jest danemu polu przypisana.

Szczęście jest więc nieodzownym warunkiem sukcesu. Możemy jednak pomóc szczęściu, świadomie wybierając pola, z którymi graniczyć będzie nasza osada. Liczba bowiem liczbie nierówna, choć na pozór mogłoby się wydawać, że, statystycznie rzecz biorąc, każda liczba ma takie same szanse.

Byłaby to prawda, gdybyśmy rzucali jedną kością. Kości są jednak dwie. I tak na przykład można przewidzieć, że pole z numerem 2 nie będzie dostarczać surowców zbyt często. Dlaczego? Bo liczbę tę można uzyskać tylko w przypadku jednej kombinacji - gdy na obu kościach wypadnie 1. Podobnie ma się sprawa w przypadku numeru 12 (jedynie 6 + 6). Pole numer 3 ma już dwukrotnie większe szanse (1 na pierwszej kości + 2 na drugiej, ale i 2 na pierwszej kości + 1 na drugiej). Jeszcze lepiej rzecz jasna wygląda sprawa z numerem 4 itd.

Budujemy, by mieć więcej. Mając więcej, możemy więcej budować: osady, drogi, miasta, okręty. Potrzebne surowce możemy też zdobyć na drodze handlu z oponentami lub bankiem, ale musimy się strzec złodziei i najeźdźców... I tak to się toczy.

Podobnie jak większość przemyślanych ekonomicznych strategii turowych, tak i „Catan” zdobędzie zapewne zaprzysięgłych zwolenników. Jest łatwiejszy niż choćby „Cywilizacja”, więc może być dobrą wprawką dla początkujących graczy. Niewątpliwie ma swój smak.

Ja chyba jednak zrzucę biust i pozostanę przy Chińczyku.

Olaf Szewczyk

Olaf Szewczyk

„Catan”, Funatics Development, dystr. TopWare, cena 79 zł, wymagania: Pentium 200 MHz MMX, 32 MB RAM, CD-ROM x4

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.