Carmack: PC-ty nie są już najważniejszą platformą dla naszych gier

Carmack: PC-ty nie są już najważniejszą platformą dla naszych gier11.10.2011 11:20
marcindmjqtx

Wygląda na to, że po latach id Software zmieniło swoje stanowisko. Studio nie postrzega już blaszaków jako platformy, pod którą powinno projektować się gry.

Jak przypomina Kotaku, już na samym początku założenia były takie, że RAGE, działając w oparciu o id Tech 5, będzie na wszystkich platformach, konsolach i PC-tach, wykorzystywał te same zasoby do generowania grafiki. Spodziewano się, że co najwyżej silnik skorzysta z większej mocy obliczeniowej komputerów do wygładzania krawędzi czy wczytywania dokładniejszych tekstur. W praktyce okazało się jednak, że RAGE na wielu PC-tach wyglądał najsłabiej. A to z powodu błędów, które czasami czyniły tytuł niegrywalnym.

Winowajcami okazały się sterowniki - wielu użytkowników kart Nvidii i AMD miało je w wersjach, które zawierały przestarzałe elementy, których najnowszych wersji wymagał RAGE. Dopiero po premierze gry producenci sprzętu się zreflektowali i wydali poprawione sterowniki (szczególnie dotyczy to AMD). Niemniej kłopoty z PC-tową wersją skłoniły Carmacka do użycia ostrych słów:

Problemy ze sterowniki podczas premiery wszystko kompletnie s**********. Kłopoty szczególnie go zabolały, ponieważ wg jego słów studio sporo czasu spędziło na dopieszczaniu gry m.in. na sprzęcie AMD właśnie. Carmack przyznał, że sytuacja, która wynikła po premierze RAGE'a, nie powinna mieć miejsca na jednej z głównych platform.

No i tutaj dochodzimy do sedna sprawy. Jednej z głównych platform? Gorycz związaną z RAGEm potęgował przecież fakt, że id Software od wielu lat uznawane jest za firmę blaszakową. Czyżby wraz z premierą nowej strzelanki miało się to zmienić?

Nie postrzegamy PC-tów jako najważniejszej platformy do gier. To oświadczenie rozwścieczy niektóre osoby, ale trudno to inaczej ująć; obie konsolowe wersje mogą liczyć na większą publikę niż PC-towa. Przyznał, że komputery są 10 razy szybsze od konsol, ale z jego słów wynika, że niewiele to zmienia. Dzisiaj bowiem na jakość gry głównie wpływa wysiłek włożony w projekt przez jego twórców, a nie z użytych technologii. Dodatkowo stwierdził, że nie było sensu projektować RAGE'a pod blaszaki właśnie, ponieważ trudno byłoby dociągnąć konsolową wersję na ten sam poziom.

To kompletnie odmienne stanowisko od tego, które prezentuje DICE. Szwedzi od początku mówili, że projektują Battlefielda 3 pod komputery właśnie, a grę przystosowują do konsol dopiero później. Efekty takiego podejścia są widoczne gołym okiem - na PC-tach grać będzie mogło do 64 graczy, na konsolach 24, żeby wymienić tylko jedną z głównych różnic.

Za jakiś czas przekonamy się zapewne, która strona miała rację. Niemniej wielu PC-towców będzie żałować, że Carmack "zdradził swoje dawne ideały". Jak pisał strzyka_w_kolanie na swoim blogu:

Mam jednak do niego [Carmacka] jeszcze jeden żal, że nie wykorzystuje w pełni swojej roli jako jednego z wielkich geniuszy i autorytetów branży, aby przekonać t*** p*** marketingowo-księgowe z Bethesdy, że PC to jest PRZYSZŁOŚĆ! Na tyle bliska, że wypadałoby zadbać o klientów PC przynajmniej TAK jak o konsolarzy i nie wydawać zabugowanej gry. DICE to wie i dlatego robi swoje - baaaardzo umiejętnie, bo dostarcza wysokiej klasy content na wszystkie platformy. Carmack... zrezygnował z pełnienia decyzyjnej funkcji w ID, w Bethesdie aby zamknąć się w zaciszu swojego biura i dłubać przy abstrakcyjnych projektach. Zrezygnował z wielkiej szansy kształtowania owej przeszłości. Cały wpis znajdziecie tutaj.

Paweł Płaza

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.