Blur - Bizarre na przekór niedowiarkom

Blur - Bizarre na przekór niedowiarkom31.05.2010 15:23
marcindmjqtx

Konsolowy Blur już od kilku dni leży na sklepowych półkach, ale dopiero wczoraj wieczorem mogłem mocniej przysiąść do nowego wynalazku Bizarre Creations. Do wpisania w oceniaczkę oceny minie więc jeszcze trochę czasu, ale po kilku godzinach spędzonych z grą nie mam żadnych wątpliwości, że warto ją Wam polecić.

Zapomnijcie o otwartej becie. Pełna wersja Blur prezentuje się dużo lepiej w każdym aspekcie. Osobiście przy demie wytrzymałem może 45 minut, zanim skasowałem je z dysku, a teraz ledwo odrywam się od pada, żeby naskrobać te kilka akapitów. Dlaczego? Bo ludzie z Bizarre to geniusze.

Powered-up W tym momencie muszę uderzyć się w pierś - pierwsze informacje o Blur i prezentacje wywoływały we mnie śmiech. Gra wyglądała jak budżetowa produkcja kilku zapaleńców, którym zamarzyło się połączenie prawie realistycznych wyścigów ze zmieniającymi zasady rozgrywki power-upami. Jest mi naprawdę głupio, bo przecież Bizarre to nie nowicjusze i zapewne dobrze wiedzieli, co robią.

Zaprezentowane w Blur power-upy to wbrew pozorom skomplikowana mechanika, która zmusza graczy do myślenia o wyścigu w zupełnie nowy sposób. Czyste pokonywanie zakrętów, późne hamowanie czy znajomość trasy schodzą tu na drugi plan, choć każdy z tych elementów oczywiście dokłada swoją cegiełkę do zwiększenia szans na wygranie wyścigu. Ważniejsze jest jednak odpowiednie wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie dają nam "znajdźki".

Nie myślcie, że gra polega jedynie na ciągłym strzelaniu do przeciwników czerwonymi kulami. Równie ważna jest defensywa i zabezpieczanie się przed atakami innych. Nie mówię tu tylko o ciągłym otaczaniu się ochronną tarczą. Każdy atak można bowiem skontrować za pomocą odpalenia własnego power-upa czy ominąć za pomocą ostrego skrętu. Kilka z nich można odpalać również w kierunku przeciwnym do jazdy, co oznacza, że nie ważne, w którym miejscu stawki byśmy się nie znajdowali, ciągle trzeba uważać na to, co dzieje się dookoła.

W większości wyścigów startuje 20 kierowców, więc możecie mi uwierzyć, że sytuacja na torze zmienia się błyskawicznie, a walka trwa od startu do mety. Najważniejsze jednak, że nie rządzi nią chaos, choć na początku może się tak wydawać. Odpowiednio dobierając znajdźki i obserwując arsenał przeciwników możemy przygotować się na każdą sytuację i poświęcić nieco więcej uwagi czysto wyścigowym sprawom. Zawsze jednak trzeba mieć się na baczności.

Racing Wraz z rozwojem kariery dostajemy dostęp do dodatkowych modyfikacji, zwiększających na przykład ilość dostępnych strzałów, a w wieloosobowych wyścigach dodatkowo wybieramy sobie trzy modyfikacje, które pozwalają lepiej dostosować auto do naszego stylu jazdy i strategii. Za udział w wyścigach otrzymujemy światełka. Ich ilość zależy od miejsca na podium. Dodatkowo zdobywamy też fanów, którzy są namiastką systemu Kudos z Project Gotham Racing - im bardziej efektownie jedziemy, tym więcej popleczników otrzymamy po przejechaniu mety. Poza wyścigami mamy jeszcze inne typy zabawy, jak pojedynki 1 na 1, wyścig z czasem czy niszczenie jadących przed nami aut.

Model jazdy nie jest specjalnie wrażliwy. Poszczególne auta (jest ich sporo) zachowują się oczywiście odpowiednio do swoich parametrów, ale nie liczcie tu na kręcenie bączków na zakrętach czy kończące wyścig kraksy. Przestrzelenie zakrętu i awaryjne hamowanie na bandzie oznacza jedynie utratę kilku sekund. Większość tras jest szeroka, a zakręty wprost zachęcają do efektownych driftów, które warto jednak odpowiednio kontrolować, by później wystrzelić w odpowiednim momencie. Fani realistycznych wyścigów powinni być świadomi, że Blur do nich nie należy.

Zdziwiło mnie, jak mało skuteczna jest walka bok w bok i wypychanie przeciwników na zakrętach. Widocznie Bizarre wolało, żeby gracze skupili się na power-upach a nie wzajemnym demolowaniu. Dzięki temu w zasadzie ciągle pędzimy z maksymalną szybkością a nie szukamy drogi powrotnej na tor.

Uczucie prędkości jest mocarne, choć zostało okupione przeciętną grafiką. To na razie mój jedyny zarzut w stosunku do Blur - gra (przynajmniej na konsolach) wygląda gorzej, niż na filmikach, które tłumaczą nam poszczególne zagadnienia rozgrywki. Modelom aut brakuje detali, podobnie zresztą jak trasom. Kolorystyka również mogłaby częściej odchodzić od odcieni brązu. Cieszą natomiast rozbudowane tory, które oferują różne skróty, ukryte skocznie i przede wszystkim mnóstwo miejsca do walki.

Jeśli myślicie, że emocje towarzyszące walce na torze, potężne uczucie prędkości i niemała porcja taktycznego myślenia przy rozgryzaniu systemu power-upów to elementy, które mogą się Wam spodobać, to możecie nie czekać na recenzję. To, czy w okienku wpisane będzie 4 czy 5 naprawdę nie wpłynie na frajdę, jaka czai się w na każdym okrążeniu w produkcji Bizarre.

Maciej Kowalik

PS Zdarza mi się również dość często trafić na błąd serwera gry, co uniemożliwia zabawę w sieci, ale problem znika po ponownym dodaniu konsoli do strefy DMZ w routerze. Wyścigi z innymi graczami w sieci miażdżą, ale o nich opowiem więcej przy okazji recenzji.

Wybrane dla Ciebie
Galeria: Blur
marcindmjqtx
Blur - recenzja
marcindmjqtx
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.