Badanie GIT 2013: Gramy więcej, płacimy mniej

Badanie GIT 2013: Gramy więcej, płacimy mniej14.09.2013 12:56
marcindmjqtx

Rośnie popularność gier w serwisach społecznościowych. Jednocześnie polscy gracze coraz rzadziej zaopatrują się w gry w tradycyjnych sklepach komputerowych.

To najciekawsze wnioski z badania Game Industry Trends 2013. Badania ciekawego, choć z dość ograniczoną próbą. Ta była wprawdzie duża, bo przepytano aż 4126 internautów (wśród nich 3518 osób to gracze), ale ankietowano użytkowników tylko jednego serwisu, NK - a jego specyfika raczej nie jest reprezentatywna dla całego środowiska graczy. Ale jako że to już trzecie badanie tego typu, dzięki ciągłości można zaobserwować kilka istotnych trendów. Wybaczcie jakość zdjęć - w październiku wraz z opublikowaniem pełnej wersji raportu będą ładniejsze.

Coraz mniej gramy na pecetach, konsolach i komórkach, coraz więcej na tabletach i w serwisach społecznościowych. Najszybciej spada pierwsza grupa, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Nie zdziwiłbym się jednak, gdyby wynikało to z interpretacji pytania - w końcu "granie na Fejsie" też odbywa się zazwyczaj na PC.

Czas przeznaczony na granie rośnie - już prawie 1/4 badanych spędza z grami ponad 20 godzin w tygodniu, a jeszcze 2 lata temu wynik był poniżej 10%. Jednocześnie - i to ważna informacja dla wydawców - coraz rzadziej zdarza nam się płacić za gry (samą grę, abonament, mikropłatności). Autorzy badania "obarczają" odpowiedzialnością kobiety, bo mężczyźni płacą więcej od nich. Najwięcej płacą osoby w wieku 25-49 lat. Im większe miasto, tym większy odsetek płacących.

Gdzie kupujemy gry? Coraz rzadziej w tradycyjnym sklepie. 2 lata temu zaopatrywało się tam 68% badanych, teraz jest to raptem 47%. O dziwo, wcale nie rośnie w związku z tym popularność sklepów internetowych (spadek z 30% do 26%), wersji cyfrowych (tyle samo co rok temu) czy aukcji internetowych. Zauważalnie wzrosło jedynie kupowanie gier... przez serwisy społecznościowe.

Widać to też w kolejnym pytaniu, o sposób wydania pieniędzy na gry w ostatnim miesiącu. 34% ankietowanych kupiło grę komputerową w pudełku - wobec 24% rok temu (skąd więc ten spadek tradycyjnej sprzedaży?). Ale jeszcze więcej, bo 36%, zapłaciło za wirtualne dobra w grze w serwisie społecznościowym.

Crowdfunding - GIT 2013

Ilu z badanych wzięło udział w finansowaniu społecznościowym projektów, tzw. crowdfundingu? Sporo, bo aż 13%. Zazwyczaj młodzi, w wieku 19-24 lat (a więc niekoniecznie pamiętający klasykę gier, która z reguły radzi sobie na Kickstarterze najlepiej), z dużych miast.

Ważnym sygnałem jest spadający entuzjazm dotyczący gier na smartfony. Rok temu chęć grania w ulubione gry na komórce deklarowało 63% badanych, teraz jest to 54%. Najważniejszą motywacją jest to, że można grać gdy nie ma nic innego do roboty, np. w kolejce - tak zadeklarowało więcej osób niż rok temu. Odpowiedzi, że badanym podobają się te gry lub uważają granie na smartfonach za modne, były w tym roku mniej popularne niż 12 miesięcy temu.

Gry na komórki - badanie GIT 2013

Co ciekawe, największym problemem jest za mały wyświetlacz - to należałoby zrzucić na rosnącą popularność tabletów. Dwa razy więcej badanych niż rok temu wskazuje też na problemy ze sterowaniem. Mamy też więcej gier zainstalowanych na tablecie, niż na komórce.

Ciekawe wnioski?

Marcin Kosman

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.