AlphaWaves - Pierwsza platformówka 3D (1990)

AlphaWaves - Pierwsza platformówka 3D (1990)05.08.2016 02:56
darkhog

Rok wydania: 1990

Wydawca: Infogrames

Platformy: Amiga, Atari ST, PC (DOS)

Deweloper: Christophe de Dinechin

Alternatywny tytuł: Continuum

Gra dość stara, ale jest to produkcja wyprzedzająca swoje czasy. Nie dość że używała prawdziwego, polygonowego 3D w czasach gdy prosty raycasting (Wolf3d, Hovertank 3d, Catacomb 3d, o dwóch ostatnich kiedyś napiszę) był normą, to jeszcze jest pierwszą platformówką 3D. W grze wcielamy się (???) w statek, będący prostą bryłą, głównie ze względu na fakt że przy bardziej skomplikowanych figurach maszyny z tamtego okresu by się zawieszały. Możemy wybrać spośród kilku statków, jednakże jedyną różnicą jest wygląd.

Gra posiada dwa tryby: Action (Akcja) i Emotion (Emocja). Tryb akcji jest limitowany czasem, który uzupełniamy poprzez wchodzenie do nowych pokoi (gra jest podzielona na sektory, każdy z nich będący sześcianem, gdyż inaczej renderowanie nie byłoby możliwe) i jest bardzo trudny, bo dostajemy tylko jedną minutę na pokój (w rzeczywistości na szybszych maszynach mniej, gdyż gra nie posiada delta timingu i czas jest obliczany na podstawie ilości wyrenderowanych klatek, czyli np. 30 klatek=1s, co oczywiście na szybszych maszynach stanowi problem).

W trybie emocji natomiast, nie mamy limitu czasowego, ale przed rozpoczęciem gry musimy wybrać strefę i nie mamy dostępu do całej mapy gry, tylko do strefy którą wybraliśmy.

Okej, to tyle jeśli chodzi o wstęp. Jak się gra trzyma? Szczerze mówiąc - niezbyt dobrze. Sterowanie jest dość toporne (co ma sens ponieważ to była jedna z pierwszych gier 3D, kropka) - z powodu roku wydania trzeba było zrobić tak aby można było sterować klawiaturą. Strzałkami więc ruszasz kamerą ( a w wypadku strzałek lewo/prawo także statkiem), a naprzód ruszasz spacją. Skakanie odbywa się poprzez wjechanie lub wskoczenie na platformę od której zaczynasz się odbijać aż osiągniesz wysokość pozwalającą na dostanie się na kolejną platformę i tak w kółko. Niektóre pokoje celem urozmaicenia posiadają obiekty których nie możesz dotknąć (jak kolce) albo balony odbijające cię i znikające po ich dotknięciu.

Jeśli po przeczytaniu tego tekstu chcesz w to zagrać to... będzie ciężko. Grę (szczególnie wersję dla DOS-a) łatwo w necie znaleźć, jednak ciężko DOSBox skonfigurować aby ją poprawnie obsługiwał. Albo dostaniesz glitche renderowania (na dole ekranu), albo gdy uda ci się ich pozbyć (w trybie Tandy glitche z jakiegoś powodu nie występują), to gra będzie działać z prędkością Sonica na cracku i w granie w tryb akcji nici, nawet jak obniżysz cykle do minimum. Jak ktoś wie jak DOSBoxa skonfigurować aby tą grę odtwarzał poprawnie (bez glitchy i we właściwej prędkości) niech da mi znać w komentarzach. Więcej szczęścia możesz mieć z wersją na Amigę czy Atari ST, jednak trzeba pamiętać, że wersja dla DOS-a jest najbardziej "wypaśna", szczególnie jeśli chodzi o oprawę audio.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.