Aktualizacja polityki zwrotów na GOG-u pozwala na zwrot gry nawet po 30 dniach od zakupu

Aktualizacja polityki zwrotów na GOG-u pozwala na zwrot gry nawet po 30 dniach od zakupu27.02.2020 15:00
Bartosz Witoszka

Warto jednak zaznaczyć, że każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

GOG od zawsze był prokonsumencką platformą, co rzecz jasna wpisuje się w politykę CD Projektu (“od graczy dla graczy”), który jest właścicielem sklepu, co rzecz jasna podoba się użytkownikom. Brak zabezpieczeń stał się nawet hasłem marketingowym – “FCK DRM” było powtarzane przy wielu okazjach, co oczywiście było prztyczkiem w nos w kierunku Steama (bo wiecie, CD Projekt jest zawsze o krok przed wszystkimi), ale pokazywało również, że włodarze platformy ufają swoim użytkownikom.

Na tą ostatnią rzecz zwrócił mi uwagę Dominik (bardzo słusznie zresztą) podczas wczorajszej rozmowy o aktualizacji polityki zwrotów GOG-a. Budowanie swojej marki na zaufaniu do swojej społeczności przyniosło firmie dużą popularność, a nowe postanowienie zdają się być kolejnym krokiem w tym kierunku.

Czytamy we wczorajszym oświadczeniu. Oczywiście pierwszą rzeczą, jaka przychodzi na myśl jest przejście gry w ciągu tego okresu i potem jej zwrócenie, co może szczególnie mocno uderzyć w twórców gier niezależnych, których produkcje są często bardzo krótkie. Czy aktualizacja nowej polityki zwrotów wpłynie jakoś na sposób rozliczania?

Napisał w oświadczeniu GOG dla Polygamii. W międzyczasie natrafiłem na twitterowy wątek założony przez Dawida Szymańskiego, który jest dyrektorem kreatywnym w studiu New Blood Interactive, odpowiadającym między innymi za grę DUSK, czyli FPS-a wydanego pod koniec 2018 roku. Deweloper przekonuje tam, że ludzie lubią płacić za coś, co się im podoba i nierzadko mają emocjonalny stosunek do swoich zakupów. Poczucie, że właśnie się kogoś wsparło jest bardzo ważne i wiele osób chce po prostu obrzucić kogoś pieniędzmi, co chyba doskonale pokazuje fenomen Patreona, Kickstartera czy innych form finansowania społecznościowego. Można się z tym zgadzać, można to uważać za naiwne, ale tak właśnie jest.

Szymański zwraca również uwagę na to, że rynek indie przetrwały już niejedną zawieruchę, jak choćby darmowe rozdawnictwo, promocje czy to, że tak naprawdę nie ma jednej, ustalonej z góry kwoty za grę, a wszystko opiera się na niepisanej umowie pomiędzy graczami i deweloperami/wydawcami. Dlatego nie boi się wprowadzonych zmian i będzie się przyglądał całej tej sytuacji.

Sam GOG zastrzega sobie prawo do indywidualnego rozpatrzania każdego zwrotu i w niektórych przypadkach pieniądze nie zostaną przyznane, jednak jak podkreśla GOG i co możecie przeczytać w zaktualizowanym FAQ, wszystko będzie opierało się na zaufaniu wobec graczy.

W przypadku giveawayów czy prezentów, o zwrot może ubiegać się ta osoba, która dokonała zakupu (na to konto zostaną przelane środki w przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy). Co ważne, pieniądze mogą trafić do użytkownika, albo bezpośrednio na rachunek bankowy, albo na portfel elektroniczny platformy (nie podano, kto o tym decyduje – użytkownik czy pracownik).

Za jakiś czas okaże się, czy zaufanie wobec graczy opłaciło się GOG-owi. Pomimo początkowej niechęci patrzę na to teraz nieco bardziej przychylnym okiem.

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.