Wszystkiego najlepszego, id Software!

Wszystkiego najlepszego, id Software!02.02.2011 18:03
marcindmjqtx

Życzenia, co prawda, spóźnione o jeden dzień, ale liczą się intencje. Artystom odpowiedzialnym za trzy najważniejsze FPS-y w historii gier wideo, z okazji dwudziestej rocznicy założenia studia, życzymy kolejnych dokonań na miarę Wolfensteina, Dooma i Quake'a. A naszych Czytelników zapraszamy na podróż przez dwie dekady historii id Software.

1990

Choć firma oficjalnie jeszcze nie istnieje, jej twórcy: John Carmack, Adrian Carmack (zbieżność nazwisk przypadkowa), Tom Hall oraz John Romero już tworzą zgrany zespół. Pracują dla Softdisk - wydawcy gier oraz magazynów komputerowych dystrybuowanych na dyskietkach. Po godzinach grzebią zaś przy... konwersji Super Mario Bros. 3 na PC, wykorzystując silnik stworzony przez Carmacka. Oczywiście wszystko odbywa się bez praw licencyjnych - około dwudziestoletni chłopcy nie mogą sobie pozwolić na ich wykupienie, choć mają nadzieję, że Nintendo zgodzi się opublikować efekty ich pracy. Pamiętacie, jak wielkim hitem stały się na początku lat 90-tych pecetowe przygody hydraulika? Nie pamiętacie - bo szefowie Nintendo nie byli zainteresowani ich wydaniem. Grupa została jednak zauważona, a już wkrótce wydawca Apogee Software zlecił jej stworzenie platformówki. Nazwano ją Commander Keen.

1991 - 1992

1 lutego 1991 roku Carmackowie, Hall i Romero rejestrują swą firmę pod nazwą id Software, rozpoczynając spotkania z potencjalnymi wydawcami. Przygotowują Hovertank 3D i Catacomb 3D dla Softdisk, opracowując silnik graficzny wyświetlający pseudo-trójwymiarowe przestrzenie. Technologia zostaje udoskonalona na potrzeby wydanego w 1992 roku Wolfensteina 3D, który jest dziś uważany za pierwszego "prawdziwego" FPS-a.

1993 - 1994

Ludzkość osiąga wyższy poziom oświecenia, gdy id Software wydaje Dooma. Na całym świecie słychać świergotanie modemów: ludzie, który poznali znaczenie słowa "Deathmatch", przypuszczają inwazję na łącza. W roku 1994 do sklepów trafia Doom II: Hell on Earth. Pojawiają się pogłoski o rychłej beatyfikacji Carmacka.

1996

Na półki sklepowe trafia zapowiadany od kilku lat Quake - pierwszy prawdziwie trójwymiarowy FPS, całkowicie rezygnujący z płaskich bitmap. W trzeci wymiar wkracza również multiplayer: szybsza niż kiedykolwiek rozgrywka nabiera kolorów dzięki mapom o konstrukcji wertykalnej. Soundtrack autorstwa Nine Inch Nails pobudza zmysły wirtualnych rzeźników; Quake jest ucztą, o jakiej nawet nie śnili.

Niedługo po premierze Quake'a John Romero odchodzi z firmy, by po czterech latach wypuścić autorską Daikatanę, całkowicie stracić reputację i przytyć jakieś pięćset kilo.

1997

Pojawia się Quake II. Sequel koncentruje się przede wszystkim na trybie dla pojedynczego gracza, przez co reakcje odbiorców są nieco chłodniejsze. Gra nadal robi gigantyczne wrażenie, a na dodatek doskonale przechodzi próbę czasu. Sprawdźcie sami - nawet dziś można się przy niej świetnie bawić.

1999

Quake III Arena sprawia, że prowadzenie kawiarenki internetowej staje się bardzo dochodowym interesem. Prasa zaczyna przebąkiwać o nowej dyscyplinie sportowej: "online gamingu". Rozpoczynają się medialne spory o to, czy gra w zabijanie powinna być uznawana za sport. Koreańczycy zbywają je machnięciem ręki, stawiając kolejną bazę Protossów.

2004

Premiera Dooma 3. Gra, choć daleka od ideału, zasłużenie zbiera wysokie oceny (średnia na Metacritic: 87 proc.). Malkontenci narzekają, że Doom stał się "tylko" strzelaniną. Krytyki nie unika daleki od perfekcji multiplayer.

2007

Pierwsze zapowiedzi Rage. Czy nowa marka wystrzeli nas w kosmos, tak jak zrobiły to pierwsze części Wolfensteina, Dooma i Quake'a? Przekonamy się podobno jeszcze w tym roku. Idea połączenia FPS-a z samochodówką przedstawia się całkiem ciekawie, zwłaszcza że całość osadzono w postapokaliptycznym świecie.

2009 - 2010

W roku 2009 id Software zostaje wykupione przez ZeniMax Media. Pojawiają się problemy z prawami do dystrybucji Rage - do tej pory posiadał je Electronic Arts. Jest to jednak kłopot korporacyjnych prawników, a nie graczy.

W 2010 uruchomiony zostaje Quake Live - przeglądarkowa wersja Areny. Id Software po raz kolejny dokonuje niemożliwego, udowadniając że całkiem skomplikowana grafika trójwymiarowa jest możliwa do wyświetlenia w zwykłym Internet Explorerze lub Firefoksie.

2011 Wszystkiego najlepszego z okazji dwudziestych urodzin, id Software! Jeszcze rok i firma będzie na tyle dorosła, by w amerykańskim sklepie samodzielnie kupić sobie piwo. Życzymy Wam kolejnych rewolucyjnych megahitów, które doczekają się tak dobrych dodatków, jak wszystkie te, o których nie wspomnieliśmy. Sto lat!

Michał Puczyński

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.