W USA sprzedano gier za 21 miliardów dolarów, GTA IV najpopularniejszą grą w Europie i Ameryce

W USA sprzedano gier za 21 miliardów dolarów, GTA IV najpopularniejszą grą w Europie i Ameryce28.01.2009 17:23
marcindmjqtx

Mimo, że mamy już prawie luty, nie możemy wygrzebać się spod zalewających nas podsumowań 2008 r. Na szczęście kolejne wyniki sprzedaży gier publikowane przez NPD nie dość, że są wielce zadowalające to jeszcze ciekawe. Tym razem mamy na tapecie przychody całej branży w USA zarówno jeśli chodzi o sprzęt i gry. Okazało się, że ta gałąź przemysłu zarobiła w ubiegłym roku 21 miliardów dolarów. Sprzedaż oprogramowania wzrosła w 2008 roku o prawie 23% i wyniosła 11,7 mld. dolarów, z czego 5,3 mld. w samym grudniu, który był dla branży rekordowym miesiącem.

Jak donosi NPD gry konsolowe zarobiły 8,9 mld. dolarów za 189 milionów pudełek, zaś te wydane na PC jedynie 701 milionów dolarów z 29,1 mln. sprzedanych egzemplarzy. Trzeba tu jednak wyraźnie zaznaczyć, że NPD nie bierze pod uwagę dystrybucji on-line. Osobno potraktowano też gry na konsole przenośne, te zarobiły 2,1 mld. za 79,5 mln. kopii.

Oczywiście tak znakomite wyniki nie pozostały bez komentarza, ale tym razem nie powiedziano nic ciekawego, ani na tyle barwnego, by zasługiwało na przytaczanie. Za to ESA dokonała ciekawego podsumowania sprzedaży gier ze względu na przyznaną im kategorię wiekową w klasyfikacji ESRB:

  • E rating - 45.3%
  • E10+ rating - 12.1%
  • T rating - 26.7%
  • M rating - 15.9%

Okazuje się zatem, że te super brutalne gry, tak znienawidzone przez większość mediów, nie mają wcale największego udziału w rynku. Z drugiej jednak strony większość wydawców robi co może, by ich gra miała jak najniższą kategorię wiekową.

Na koniec tych wszystkich wyliczanek mamy samo mięsko czyli gry. Tym razem magazyn Edge połączył ze sobą różne raporty na temat sprzedaży i nieco uprzedzając fakty (wiadomo, że wszystkich oficjalnych wyników jeszcze nie ma) zrobił listę 60 gier, które sprzedały się najlepiej w Europie i Ameryce w 2008 r. Przytoczmy pierwszą dziesiątkę:

  • 10. Gears of War 2, 360, Microsoft, 4 miliony
  • 9.  Star Wars: The Force Unleashed, multiplatform, Lucas Arts, 5 milionów
  • 8. FIFA 09, multiplatform, Electronic Arts, 5 milionów
  • 7. Madden NFL 09, multiplatform, Electronic Arts, 6 milionów
  • 6. Call of Duty 5: World at War, multiplatform, Activision Blizzard, 7 milionów 
  • 5. Super Smash Bros. Brawl, Wii, Nintendo, 7 milionów
  • 4. Wii Fit, Wii, Nintendo, 9 milionów
  • 3. Guitar Hero - Various, multiplatform, Acticision Blizzard, 10 milionów
  • 2. Mario Kart Wii, Wii, Nintendo, 11 milionów
  • 1. Grand Theft Auto IV, multiplatform, Take Two, 13 milionów

Cieszę się, że Wii nie zdominowało tej listy, choć okupuje bardzo dobre miejsca. No i wygrana Niko Belica też budzi moją radość, bo po pierwsze pewnie Rock Star zostnie pod skrzydłami Take Two, po drugie pokazuje to, że warto zainwestować duże pieniądze w wielkie produkcje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.