Tymczasem na Dalekim Wschodzie...

Tymczasem na Dalekim Wschodzie...02.03.2018 14:50
Joanna Pamięta - Borkowska

W Chinach kobiety grają, i to bardzo!

Forbes opublikował niedawno ciekawy artykuł na temat rynku gier w Chinach. Nie zawiera on na szczęście samych wywołujących zawrót głowy statystyk - umówmy się, jeśli chodzi o liczby, Chiny biją wszystkich na głowę w większości kategorii.

Okazuje się, że na tym rynku kobiety są w większym stopniu, niż na Zachodzie, brane pod uwagę przy tworzeniu gier. I nie chodzi o Simy czy gry typu Candy Crush Saga, a o produkcje tworzone konkretnie pod kobiety, np. bardzo popularne w ostatnich miesiącach Love and Producer od studia Pape Games.

Jest to symulator randkowy typu visual novel, w którym wcielamy się w kobietę - producenta telewizyjnego. Jej zadaniem jest tchnąć nowe życie w marne show, aby uratować firmę przed upadkiem. W trakcie rozgrywki o względy bohaterki ubiegają się czterej panowie, a każdy z nich posiada unikalne cechy i ciekawą osobowość.

Miało nie być liczb, więc zaznaczę tylko, że od czasu premiery w grudniu Love and Producer znalazł się na drugim miejscu najbardziej popularnych gier mobilnych.

【手机游戏】【恋与制作人】官宣MV,声音太苏,受不了

Kolejną produkcją, która cieszy się wielką popularnością wśród kobiet w Chinach jest Travel Frog, o której pisałam tydzień temu. Analityk Liao Xuhua wylicza, jakie są powody atrakcyjności tej gry: ładna oprawa graficzna, rozgrywka, która relaksuje oraz poczucie opiekowania się kimś – żabka staje się dla graczy zastępnikiem własnego dziecka. Dla kobiet wygrywanie bitew i podbijanie statystyk nie jest tak ważne jak nowe psychiczne doświadczenie.

Ale okazuje się, że w klasycznych grach nastawionych na walkę kobiety też nie stanowią znikomego procentu. Połowa z 200 milionów graczy Honor of Kings (taki mobilny odpowiednik LoL stworzony przez studio Tencent) to kobiety. Mając na uwadze płeć piękną, deweloperzy zwiększyli ilość dostępnych bohaterek oraz usprawnili współpracę z mediami społecznościowymi - co nie było takie trudne do przewidzenia zważywszy na fakt, że Tencent jest twórcą bardzo popularnego w Azji komunikatora WeChat.

Powiększający się z roku na rok odsetek grających kobiet spowoduje najprawdopodobniej powstanie sporej ilości gier skierowanych konkretnie do nich. Zdaniem Cui Chenyu, analityk, na którą powołuje się Forbes, tego typu produkcje podejmą raczej małe studia niż giganci tacy jak Tencent czy NetEase, którzy nastawieni są bardziej na gry uniwersalne. A skoro już o tych mowa, to Chinki coraz częściej odpalają PlayerUnkown's Battleground, które zawitało do Chin właśnie za sprawą Tencenta.

Na początku wspomniałam Candy Crush Sagę - nie bez powodu. Jest to najpopularniejsza gra wśród kobiet... w USA. Z raportów Newzoo wynika, że - przynajmniej na Zachodzie - kobiety wybierają gry typu puzzle, podczas gdy mężczyźni sięgają częściej po strategie, gry sportowe czy strzelanki. W skali globalnej procent kobiet grających w gry typu battle arena wynosi raptem około 32 %.

Cui Chenyu zauważa jednak, że może to mieć związek z tym, że Zachód produkuje mało gier zorientowanych na kobiety. W Azji sytuacja wygląda zupełnie inaczej - żeńska część populacji jest traktowana poważnie, głównie ze względu na to, jak chętnie korzysta z mikropłatności. A kto sporo płaci, tego wymagania bierze się pod uwagę, proste.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.