StarCraft II może zostać esportowo zdetronizowany? Tak, przez… StarCraft: Remastered

StarCraft II może zostać esportowo zdetronizowany? Tak, przez… StarCraft: Remastered20.09.2017 12:57
Paweł Olszewski

Mówimy o Korei Południowej, ale jednak. Rzecz bezprecedensowa.

Koreańskie Stowarzyszenie e-Sportowe (KeSPA), po całkowitym przejściu na StarCrafta II w 2013 roku, rozważa powrót do zremasterowanego Brood Wara. Legendy sceny – Lee Jae Dong oraz Lee „Flash” Young Ho już zaczęli w niego grać. Otwarta pozostaje kwestia, kiedy powstanie profesjonalna liga dla mistrzów klawiatury. Bowiem po 19 latach od premiery pierwowzoru, szanse na jej utworzenie są naprawdę spore.

Blizzard pracując nad StarCraft: Remastered oddelegował osobny zespół do wsparcia po premierze. Dzięki temu można śmiało patrzeć na tego klasycznego RTS-a jak nową/starą e-sportową dyscyplinę. Pod koniec lipca – jeszcze przedpremierowo – miała miejsce profesjonalna rywalizacja takich koreańskich legend jak Lee „Flash” Young Ho czy Kibong „TheBOy” Koong (aktualnie pracownik Zamieci).

Skąd ponowne zainteresowanie pierwszym StarCraftem? Głównie ze względu na kult, w jaki gra obrosła na półwyspie. Profesjonalni gracze, nawet „przechodząc na emeryturę” mogą liczyć na sporą publikę, choćby streamując zwykłe PvP. By nie być gołosłownym, na premierowym wydarzeniu StarCraft: Remastered w Korei Południowej, plaża w Pusan zgromadziła tłumy. Ciekawostką jest, że jeden z czołowych graczy Brood Wara – Lee "NaDa" Yoon – ożenił się podczas podobnej imprezy towarzyszącej premierze Legacy of the Void. Robert Bridenbecker – wicedyrektor od technologii i strategii planowania w Blizzardzie – zapytany o e-sport, odpowiedział:

Zamieci w poprawionej edycji przyświecał jeden cel: tworząc StarCrafta nie możemy łamać jego zasad – mówi Bridenbecker. Odnowiona wersja strategii, to klasyka podana w najlepszym stylu. Wbrew spopularyzowanym w obecnej generacji praktykom, nie jest „leniwym” podbiciem rozdzielczości do 1080p i dostosowaniem silnika pod nowe systemy.

Gra aktualnie obsługuje monitory panoramiczne, wspiera technologię 4K, natomiast wszystkie sprite’y 2D zostały całkowicie przemodelowane – zniknęła „pikseloza”. Jednak grafika to nie najważniejsza zmiana, bowiem tytuł doczekał się nowoczesnego PvP oraz systemu dobierania przeciwników. Już teraz znalezienie oponenta o podobnych umiejętnościach nie stanowi większego problemu, a dzięki połączeniu produkcji z najnowszym Battle.Netem, mamy zagwarantowane długie wsparcie. Chcemy mieć pewność, że gracze będą bawić się przez pokolenia – tak Bridenbecker wypowiedział się o przyszłości projektu.

W pakiecie odświeżono dodatek Brood War, a całość przetłumaczono na 12 języków – w tym polski (oryginał był tylko po angielsku). Zawodowy gracz Lim „BoxeR” Yo Hwan mówi o zmianach w „erteesie”: zdecydowanie największą, nieestetyczną zmianą, którą przynosi remaster, są dostosowywalne skróty klawiszowe. Ponadto poprawiono dźwięk oraz dodano system zapisów w chmurze. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby za pomocą jednego przycisku cofnąć się do 1998 roku i rozpocząć przygodę w rozpikselowanym widoku 4:3. Możecie zobaczyć to na naszym wideo z gry:

StarCraft 19 lat później - szybki rzut oka na remaster hitu Blizzarda

Jednak sprowadzając wszystko do twardych liczb, na razie e-sportowa dysproporcja jest ogromna. Wojna Szczepów obecnie ma problem z przekroczniem stu tysięcy dolarów w rocznej sumie nagród dla profesjonalnych graczy. Zaś zliczając wszystkie wydarzenia, całkowita gratyfikacja zawodników StarCrafta II wyniesie do końca 2017 ponad 2 miliony! I to licząc tylko oficjalne imprezy Blzzarda. Czas pokaże, czy doczekamy się kolejnego e-sportowego hitu.

Piotr Konopnicki

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.