Starbreeze już trzeci raz zmienia silnik The Walking Dead od Overkill. Tym razem na Unreal Engine

Starbreeze już trzeci raz zmienia silnik The Walking Dead od Overkill. Tym razem na Unreal Engine25.08.2017 11:57
Paweł Olszewski

Co jest o tyle ciekawe, że Szwedzi dwa lata temu wyłożyli grube miliony na "przyszłościową" technologię Valhalla.

Valhalla kosztowała Szwedów równowartość przekraczającą 8 mln dolarów (w akcjach). Gra była jednak warta świeczki, bo ta rozwijana już wówczas od czterech lat technologia miała być "ogromnym krokiem" w kierunku "agresywnego zajęcia części rynku". Transakcja jasno sugerowała też, że następne projekty Starbreeze będą działać na tej autorskiej technologii.

O ile więc PayDay 2 oparte było o silnik Diesel, tak Overkill’s The Walking Dead, czyli FPS w wykreowanym przez Kirkmana świecie, miał przesiąść się już na nowe narzędzia. Te teraz znowu się zmieniają. Tym razem na Unreal Engine.

Valhalla nie jest jednak wyrzucana do kosza. Jej elementy mają funkcjonować jako pluginy do technologii Epic. Chodzi o potrzebną do The Walking Dead "losowość generowanego świata i dynamiczną rozgrywkę". Cokolwiek to oznacza, jest integralną częścią wizji twórców. Mając to na uwadze wynegocjowali więc z Epic tego typu współpracę. Z jej owoców będą mogli skorzystać także inni wybrani deweloperzy.

Overkill's The Walking Dead Gameplay Trailer E3 2015

Całe to zamieszanie podobno nie ma wpływu na datę premiery tego FPS-owego The Walking Dead. Można więc przewrotnie napisać, że jej ciągłe opóźnienia są niezagrożone. Grać mieliśmy wszak już w 2016 roku, a po serii poślizgów w maju 2017 grę przesunięto na „drugą połowę 2018”.

Jeżeli trzecia z rzędu znaczna zmiana napędzającej grę technologii nie odbija się na czasie produkcji, to musi być zauważalna na jej kosztach. Te w drugim kwartale tego roku wzrosły w Starbreeze o 50% w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku. I to mimo komercyjnych sukcesów giveawaya PayDay 2 (w 36 godzin rozdano 5 mln kodów na podstawową wersję gry, zarabiając na DLC do niej), premiery PayDay 2: Ultimate Edition czy konsolowego Dead by Daylight. CEO firmy Andersson Klint koszty tłumaczył ogólnie "zwiększoną aktywnością w kluczowym dla firmy sektorze". Wchodzi w niego też wirtualna rzeczywistość. Starbreeze to nie tylko gry, ale i gogle StarVR.

2017 Features | Unreal Engine

Wracając jednak do zmian silnika i (mamy nadzieję) ostatniej już przesiadki na Unreala - pokazuje to, w jak odmiennej sytuacji są największe polskie firmy pracujące na swoich autorskich technologiach. CD Projekt RED, Techland jak i Flying Wild Hog mają wszak własne engine'y, co w 2017 roku może być sporą ciekawostką, żeby nie powiedzieć ekstrawagancją. Nawet Tekken 7 działa na Unrealu, technologia Epic jak widać jest nad wyraz uniwersalna i decyduje się na nią coraz więcej twórców.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.