Serwery oszalały, poufne dane dostępne na wyciągnięcie ręki. Świąteczne #SteamDown [Aktualizacja]

Serwery oszalały, poufne dane dostępne na wyciągnięcie ręki. Świąteczne #SteamDown [Aktualizacja]26.12.2015 01:12
Paweł Olszewski

Potężna awaria serwerów cache spowodowała logowanie się na kontach przypadkowych użytkowników. Jeżeli korzystaliście ze sklepu Steam, to Wasze poufne dane (od dokładnego adresu po numer telefonu) mogły znaleźć się w nieznanych rękach. Zmiana hasła jak zawsze wskazana.

To może być największa awaria platformy Steam w jej ponad dziesięcioletniej historii. Jeżeli między godziną 20, a 24 korzystaliście ze sklepu Steam poprzez aplikację lub stronę internetową, to istnieje bardzo duża szansa, że zetknęliście się z problemem osobiście.

Tysiące użytkowników zostało zalogowanych na nie swoje konta, a dostęp do poufnych informacji na ich temat był dla intruza praktycznie nieograniczony. Mogło wyciec wszystko. Przy kompletnym braku szczęścia naprawdę wszystko: numer telefonu, ostatnie cyfry numeru karty kredytowej, dokładny adres miejsca zamieszkania, adres e-mail oraz cała historia zakupowa konta Steam. Dane te mogło wpaść w zupełnie przypadkowe ręce, gdyż aby narazić się na oberwanie rykoszetem wystarczyło wejść w jakąkolwiek interakcję z kartami sklepu i doprowadzić do komunikacji z serwerem. Z wyjaśnieniem zaistniałej sytuacji przychodzi temat na reddicie, w którym rozpętała się dyskusja na już pod 2500 komentarzy. A więc co (albo kto) może stać za całym zamieszaniem?

Na co wskazuje specyfika zgłaszanych przez kolejnych graczy problemów i udostępnianych screenów, prawdopodobnym źródłem całego zamieszania była potężna awaria serwerów cache, które zaczęły mylić sesje i wysyłały strony wyrenderowane dla poszczególnych kont na adres zupełnie innych. Dlatego wyświetloną kartą rządziło dzieło przypadku i jeżeli akurat znajdowałeś się na podstronach ze swoimi danymi, to jakiekolwiek przeładowanie strony mogło spowodować, że to właśnie one pojawiły się na czyimś ekranie w innej części świata. Screeny nadsyłane przez kolejnych graczy są trochę przerażające - powyżej jedna z podstron, której adres został pomylony.

Jeden z użytkowników reddita snuje hipotezę, iż wszystko mogło zacząć się od nieprzetestowanej konfiguracji serwera, która jakimś cudem dostała się do sieci. Być może w wyniku niedopatrzenia w czasie aktualizacji, być może w wyniku przeciążenia głównych jednostek, które uruchomiły te zapasowe ze złymi ustawieniami albo w wyniku wymiany starego serwera na nowy, który został błędnie skonfigurowany.

Zważywszy na środek Świąt Bożego Narodzenia prawdopodobnie na stanowiskach znajdowała się minimalna liczba pracowników, dlatego likwidacja usterki zajęła ponad 3 i pół godziny. Aktualnie wszystko powinno działać już jak należy, ale osobiście radziłbym wstrzymać się z dokonywaniem zakupów (a najlepiej całkowicie zrezygnować z podejmowania jakichkolwiek akcji) do rana i przy pierwszym logowaniu zmienić od razu hasło dostępu do konta (zmiana hasła nigdy nikomu nie zaszkodziła). Oficjalnego komunikatu na temat całego zdarzenia wciąż brak, ale jedno jest pewne. Ktoś nie dostanie w tym miesiącu premii.

Aktualizacja: Kotaku otrzymało od Steama wiadomość z wyjaśnieniem wczorajszej sytuacji:

Oskar Śniegowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.