Seksistowska czy zabawna? Kontrowersyjna reklama poznańskiego festiwalu Pyrkon

Seksistowska czy zabawna? Kontrowersyjna reklama poznańskiego festiwalu Pyrkon17.03.2014 13:03
marcindmjqtx

Jeżeli prawdą jest, że nieważne, jak mówią, byle mówili, to ostatnią akcję reklamową festiwalu Pyrkon niewątpliwie należy uznać za sukces.

Pyrkon to organizowany od lat poznański festiwal fantastyki, który w tym roku odbywa się w dniach 21-23 marca. Miłośnicy tej estetyki spotykają się, by zajmować się grami (wszelkiej maści, od RPG, przez karciane, do komputerowych), literaturą, muzyką, komiksem i nie tylko. Program pełen jest atrakcji - są prelekcje znanych osób, w tym choćby pisarzy, są koncerty, są imprezy, są panele dyskusyjne czy po prostu mnóstwo okazji, by osoby o wspólnych zainteresowaniach mogły się po prostu ze sobą spotkać. To największe tego typu wydarzenie w Polsce.

Wrzucona do sieci 15 marca reklamówka najbliższej edycji Pyrkonu zupełnie podzieliła internautów. O co poszło? O piętnowane od lat w polskich reklamach "szczucie cycem", tutaj w formie nagiej kobiety kąpiącej się w kostkach do gier RPG. Wszystko po to, by przypomnieć, że osoby biorące udział w festiwalu dostaną od firmy Q-Workshop specjalne, limitowane kostki (przygotowano ich na tę okazję 15 tysięcy).

Kostki zostały rzucone - Pyrkon 2014 "Nie rozumiem, do kogo to w ogóle jest skierowane i nie podoba mi się tanie szczucie cycem", napisał w komentarzach na YouTube jeden z użytkowników. "Szczucie erotyką na siłę" - to kolejny komentarz. Przeciwnicy reklamówki zwracają uwagę także na to, że jest słabo nakręcona i nijak ma się do tematyki konwentu. Ale nie brakuje głosów oburzenia w stosunku do oburzonych ("Czy Wy ludzie macie jakieś problemy ze swoją seksualnością?", napisał użytkownik o nicku polishjerk) i, najbardziej żenujących, seksistowskich dowcipów (pozwolę sobie nie przytaczać).

Sprawa zupełnie podzieliła społeczność. "Sam spot w oczywisty sposób powiela powszechne w reklamie #szczuciecycem. Oczywiście to kobieta (a nie mężczyzna) jest rozbierana, to oczywiście na nią się patrzy. (...) Dla jasności: mój sprzeciw budzi wykorzystanie kobiecego ciała, nie nagość sama w sobie", napisała na blogu Aleksandra Sontowska, miłośniczka fantastyki i feministka.

Oburzenie faktem wyraziła również firma Mad-Artisans, produkująca autorską biżuterię i akcesoria związane z fantastyczną tematyką. "Jesteśmy oburzeni faktem, że w 2014, czasie, kiedy na świecie i w Polsce wreszcie rozpoczęto walkę z problemem dyskryminacji kobiet w popkulturze i fandomie, powstał dla promocji największego konwentu w naszym kraju (imprezy, notabene, kulturalnej), tak oburzająco seksistowski i uprzedmiotawiający kobiety spot reklamowy" - taki wpis można znaleźć na jej stronie facebookowej.

Choć nie brakuje jednak przeciwnych głosów. "Nie pierwszy raz okazuje się, że żyję w głębokim średniowieczu lub w państwie arabskim rządzonym według prawa szariatu, gdzie nagość jest zbrodnią przeciw ludzkości" - taką opinię można znaleźć na blogu sakwan.pl prowadzonym przez Macieja Sola. "(...) Wystarczyło, że w reklamie pojawiła się naga kobieta i od razu strażnicy przyzwoitości i cnoty czystości wychylili się ze swych zakonów, żeby zabrać głos w świętej wojnie o równouprawnienie i ludzkie traktowanie kobiet."

Głos w sporze zabrała Marta, czyli aktorka, która zagrała w feralnej reklamie. "A ja się doskonale bawiłam, kręcąc ten filmik. I wcale nie czuję się uprzedmiotowiona - choć moje zdanie w tym temacie chyba najmniej kogokolwiek interesuje, paradoksalnie", napisała na Facebooku.

Mimo podzielonej opinii, organizatorzy Pyrkonu postanowili przeprosić za budzącą kontrowersje reklamę. "Organizatorzy Festiwalu Fantastyki Pyrkon nie popierają seksizmu ani nadmiernego epatowania erotyzmem", napisali na Facebooku. "(...) Poprzez film chcieliśmy promować akcję rozdawania unikatowych kości do gry. Spot miał pokazać nasze hobby, zestawiając je z codzienną czynnością, jaką jest kąpiel i nawiązać do uczucia relaksu jakiego przy nim doświadczamy. (...) Mamy nadzieję, że jeżeli utraciliśmy Wasze zaufanie, to odzyskamy je udanym Festiwalem."

A tak było na Pyrkonie rok temu:

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Pyrkon 2018 - relacja
Joanna Pamięta - Borkowska
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.