Rynek gier 2017 w USA - wszędzie wzrosty, na PC - spadek

Rynek gier 2017 w USA - wszędzie wzrosty, na PC - spadek21.01.2018 13:05

A najbardziej dochodową grą roku zostało… (nie ma niespodzianki, to Call of Duty).

Firma NPD Group, zajmująca się badaniem rynku gier w Stanach Zjednoczonych, podała związane z nim liczby na 2017 rok (czemu interesujemy się USA - raz jeszcze, bo to jedyny duży rynek, dla którego prowadzone są tak kompleksowe badania i który ze względu na swój rozmiar dobrze nadaje się do pokazywania trendów dla całej branży).

I tak rok 2017 po raz kolejny okazał się dla elektronicznej rozrywki lepszy od poprzedniego. Łączna sprzedaż gier, sprzętu, akcesoriów, cyfrowych dodatków czy subskrypcji wyniosła w nim 36 miliardów dolarów (NPD w swoich szacunkach bierze pod uwagę znacznie więcej niż tylko sprzedaż pudełkową). Oznacza to 18-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego.

Sama sprzedaż gier wzrosła nieco słabiej - o 6 proc., z 6 miliardów do 6,4 miliarda. Cały wynik branży mocno ciągnie więc sprzedaż sprzętu (4,7 miliarda i 28-proc. wzrost w porównaniu do zeszłorocznego 3,7 miliarda). Nie trzeba nadzwyczajnych zdolności dedukcyjnych, by domyślić się, że głównym odpowiedzialnym za tę sytuację jest Nintendo Switch.

Jedynym obszarem, na którym NPD zanotowało wyraźny spadek, jest sprzedaż gier na PC - ta była mniejsza o 20 proc. Z 342 milionów w 2016 do 275 milionów w 2015. Tutaj częściowo winić jednak można wciąż niepełny obraz sytuacji, którym dysponują analitycy - chociaż uwzględniają Steama, to nie dysponują już danymi z Origina, Microsoft Store, Battle.netu czy Uplay.

A jaka była gra, która wygenerowała największe przychody w minionym roku? Nie ma tu niespodzianki - to Call of Duty: WWII. Na drugim miejscu znalazło się NBA 2K18 (tutaj wyraźnie uwidocznia się amerykańska perspektywa), a na trzecim - Destiny 2.

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.