Raport Forbesa na temat polskich producentów gier

Raport Forbesa na temat polskich producentów gier01.08.2018 16:18
Joanna Pamięta - Borkowska

Rynek gier generuje więcej przychodów niż rynek... lodów. Nawet latem!

Daruję sobie wstęp mówiący o tym, jak szybko rozwija się ta branża, kiedy e-sport prześcignie sport tradycyjny pod względem przychodów i tak dalej. Tym bardziej że najnowszy raport Forbesa nie ma charakteru prognozy - to głównie arytmetyka obecnego stanu rzeczy. Do zestawienia wybrano 25 polskich firm, który publikują aktualne sprawozdania finansowe. Zostały one podzielone na trzy grupy: dwóch liderów, czyli CD Projekt i Techland, dalej są firmy niezależne takie jak 11 bit studios, Farm51 czy CI Games, a trzecią grupę stanowią producenci gier mobilnych: Ten Square Games, Cherrypick Games, Vivid Games.

Po zsumowaniu wszystkich spółek pojawiła się pierwsza spora liczba -  26,2 mld zł. Tyle warta jest polska branża gier warta.

Poza liczbami znajdziemy w raporcie przypomnienie historii firm. Jest to zatem ciekawa pozycja dla tych, którzy nieco mniej pewnie czują się w temacie polskich studiów. Przypomnimy sobie, jak zaczynał Techland i dlaczego debiutancka gra "Eksterminacja" nie odniosła sukcesu. Sytuację zmieniła Call of Juarez oraz Dead Island - sprzedano 11 mln egzemplarzy gry. Natomiast w przypadku CD Projektu ciekawie wygląda zestawienie, ile zarobiły poszczególne części Wiedźmina - różnice są kolosalne. Dowiemy się, że Frostpunk zwrócił się 11 bit studios po 66 godzinach od momentu premiery - kosztował 2 mln złotych, a zarobił 74.

Czasami z powodzi newsów ciężko jest zbudować sobie ogólny zarys studia, jego strategii i modelu biznesowego. Raport Forbesa opisuje historię współpracy Techlandu z zagranicznymi wydawcami oraz przygląda się People Can Fly, którzy wprawdzie nie udostępnili swojego raportu, ale nie oznacza to, że należy ich zignorować. Model biznesowy z początku mieli zbliżony do Techlandu aż w pewnym momencie Epic Games przejął całkowitą kontrolę nad spółką. Po kilku latach studio postanowiło jednak powrócić do niezależności.

Przy okazji People Can Fly Forbes przyjrzał się gigantowi battle royale, czyli grze Fortnite.

Analitycy Forbesa poświęcili też trochę miejsca CI Games, które miało szansę na stanie się jednym z najpoważniejszych graczy na rynku gier AAA. Niestety, 6 tygodni po premierze Snipera 3 firma straciła 280 mln złotych kapitalizacji.

Zupełnie inaczej działa PlayWay. Koszt większości jej produkcji nie przekracza miliona złotych. Dzięki temu jednak wydaje ona o wiele więcej tytułów. Dzięki tej strategii porażka Agony została szybko osłodzona sukcesem House Flippera. Kosztował on 550 tysięcy zł, a przyniósł firmie 14,4 mln zł butto. Ponadto PlayWay działa na zasadzie inkubatora - inwestują oni w mniejsze zespoły deweloperskie, przejmując finansowanie całej produkcji w zamian za pakiet kontrolny.

Twórcy mojego faworyta sprzed roku, Get Even, nie mają historii usianej różami. The Farm 51 pracuje obecnie nad World War 3 i możliwe, że coś się w tej materii zmieni, bo zapowiada się bardzo dobra produkcja. Podobną historię ma Bloober Team, którego Observer też uzyskał dobre recenzje, ale nie poszła za tym wysoka sprzedaż.

Ostatnimi w zestawieniu są producenci gier mobilnych ale absolutnie nie można ich nie doceniać. Ich wartość to połowa całego rynku, czyli 70,3 mld dolarów (spokojnie, mówimy tutaj o rynku globalnym, a nie o Polsce). W naszym kraju wyróżnia się Ten Square Games, które odniosło sukces dzięki grom związanym z wędkowaniem: Let's Fish oraz Fishing Clash. Obie uzyskały 600 mln pobrań i mogą pochwalić się liczbą 21 mln aktywnych graczy miesięcznie.

Raport możecie pobrać tutaj. Zachęcam do zapoznania się z nim, bo poza wspomnianymi powyżej studiami, znajdziecie w nim też opis wielu innych polskich firm oraz analizę (pod kątem wydatków i sprzedaży) trzech gier: Frostpunka, House Flippera oraz Sniper: Ghost Warrior 3.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.