"PS4 ma 50% więcej graficznej mocy niż Xbox One"

"PS4 ma 50% więcej graficznej mocy niż Xbox One"23.05.2013 13:48
marcindmjqtx

Co to oznacza? I czy w ogóle ma znaczenie?

Szczegółowe porównanie, oparte na potwierdzonych, ale też częściowo szacunkowych danych, przeprowadził serwis Eurogamer. Między PS4 a Xbox One malują się dwie podstawowe różnice. Pierwsza to pamięć dla GPU - w przypadku X1 jest to 8 GB RAM DDR3 (68,3 GB/s przepustowości), podczas gdy PS4 ma 8 GB RAM GDDR5 (178 GB/s przepustowości) - w tym aspekcie maszyna Sony wygrywa z X1. Warto jednak dodać, że konsola MS poniekąd neutralizuje tę przewagę zintegrowaną pamięcią SRAM (32 MB).

Stwierdzenie o większej graficznej mocy wynika z analizy jednostek obliczeniowych. To ta druga różnica.

Wiemy, że Xbox One i PlayStation 4 bazują na architekturze Radeona GCN, wiemy też, że każda jednostka jest w stanie wykonać 64 operacji w ciągu jednego cyklu zegara. Zatem 12 jednostek obliczeniowych GPU w Xbox One wykonujących 64 operacje na cykl zegara daje łącznie 768, czyli tyle, ile podał Microsoft. Do tego 1,2 teraflopa dla rdzenia graficznego. To kolejne potwierdzenie, że specyfikacja Durango, która wyciekła, znalazła odzwierciedlenie w architekturze Xbox One, a także dowód na to, że 18 jednostek obliczeniowych [czyli 1152 układów] w rdzeniu graficznym PS4 daje 50% więcej mocy graficznej niż konkurencja. Takie same wyliczenia znajdziemy w szczegółowej analizie serwisu Anandtech. Różnicę 50% podkreśla w przypadku FLOPS-ów, czyli liczby operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę - 1,84 teraflopa w PS4 wobec 1,23 w przypadku X1.

Porównanie technikaliów PS4 i X1 (fot. Anandtech)

Mówiąc prościej, PS4 ma przewagę nad Xbox One jeśli chodzi o moc graficzną. Jednocześnie Anandtech podkreśla, że w przeciwieństwie do pojedynku X360 vs. PS3, gdzie wyciągnięcie większej mocy konsoli Sony wymagało od twórców sporo zachodu (a efekty były takie, że gry multiplatformowe i tak wyglądały lepiej na Xboksie), tym razem architektura konkurentów jest do siebie bardzo podobna. To oznacza, że portowanie gier między jedną a drugą konsolą ma być znacznie łatwiejsze niż dotąd, w czym spora zasługa również wykorzystaniu czytnika Blu-ray.

Co to oznacza dla gier i dla nas? Trudno teraz wyrokować. W przypadku Xboksa i PS2 różnice w grafice na korzyść tego pierwszego były zazwyczaj bardzo duże, co miało zerowy wpływ na losy tamtej generacji konsol, totalnie zdominowanej przez Sony. PS3, jak już wspomniałem, od X360 było ponoć mocniejsze, ale w tytułach multiplatformowych tego nie doświadczyliśmy - a obie konsole i tak zakasowało Wii, oferujące oprawę graficzną spóźnioną o kilka lat.

O tym, jak technikalia przełożą się na różnice w wyglądzie gier na PS4 i X1, być może przekonamy się już na E3. Pytanie brzmi, czy przy podobnej architekturze deweloperzy będą sobie zadawać więcej trudu, by gra wyglądała lepiej na PS4, skoro ma to być łatwiejsze niż w przypadku PS3?

[Źródła: 1, 2]

Marcin Kosman

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.