Przeszkadzają wam kable wiszące z gogli VR? Załóżcie na plecy komputer

Przeszkadzają wam kable wiszące z gogli VR? Załóżcie na plecy komputer06.06.2016 14:41
Bartosz Stodolny

Człowiek wygląda w tym trochę jak z „Pogromców Duchów”, ale w sumie na razie niczego lepszego nie wymyślono.

Wirtualna rzeczywistość – bardzo fajna technologia z trochę zmarnowanym na starcie potencjałem. Choć gogle dostępne są już od jakiegoś czasu, niektórzy do dziś nie otrzymali swoich zamówień przedpremierowych. Do tego dochodzi fakt, że VR nie ma na razie żadnego system sellera z prawdziwego zdarzenia. Wiele gier jest fajnych, jak choćby recenzowany przez Patryka Chronos, ale szczerze powiedziawszy, ta gra bez Oculusa na głowie byłaby równie interesująca.

Chronos - Oculus Rift Gameplay

Z drugiej strony mamy tytuły bardziej przypominające dema technologiczne, typu Space Pirate Trainer i inne wariacje na temat strzelania do rzutek. Na szczęście szykuje nam się co najmniej kilka produkcji mogących zmienić obecny stan rzeczy. W tym tygodniu pojawi się Edge of Nowhere, cały czas powstają też świetnie zapowiadające się Alice VR i Chernobyl VR Project.

Jest natomiast inny problem, rozwiązania którego jak dotąd nikt nie wymyślił. Kable. Przy Rifcie nie jest to jeszcze aż tak kłopotliwe, bo sprzęt nie rozpoznaje naszego położenia w przestrzeni, więc wiszące z głowy przewody aż tak nie przeszkadzają. Zresztą nawet Palmer Luckey powiedział kiedyś, że gry na tę generację VR muszą być projektowane z kablami na myśli. Gorzej jest z HTC Vive, który umożliwia poruszanie się w ograniczonej przestrzeni, ale pomimo długiego kabla człowiek nadal czuje się skrępowany.

Chernobyl VR Project - trailer

Na ratunek przybywają producenci komputerów, choć zastanawiam się, czy ich propozycja ma sens. Na targach Computex ekipa PC Gamera miała okazję przetestować specjalne plecaki, które w rzeczywistości są komputerami. Działa to dokładnie tak, jak brzmi. Mały, zasilany baterią pecet zamknięty w obudowie, którą możemy założyć na plecy, a w przypadku Zotaca po prostu komputer włożony do materiałowego plecaka.

ZOTAC VR Backpack PC Virtual Reality Untethered

Takie rozwiązanie na pewno brzmi lepiej niż propozycja AMD, którego Sulon Q ma mieć wbudowanego w gogle peceta, ale czy się sprawdzi? Według PC Gamera całość działa całkiem nieźle. Bateria wystarczy na 1,5 do 2 godzin zabawy, wszystko jest całkiem poręczne,  szelki dobrze rozkładają ciężar, który swoją drogą wcale tak wielki nie jest i wynosi około 4 – 5 kilogramów.

Oczywiście zostają inne kwestie. Po pierwsze, nie do końca wyobrażam sobie wykorzystywanie takiego komputera do innych czynności, niż zabawa w wirtualnej rzeczywistości. Może to kwestia przyzwyczajenia, ale jednak klasyczna obudowa wydaje mi się lepsza. Tutaj dochodzi jeszcze chłodzenie. Przy dwugodzinnej pracy, po której następuje przerwa na podładowanie nie musi stanowić to problemu, ale przy codziennym użytkowaniu po kilka, kilkanaście godzin non stop?

Po drugie, cena. Do modelu Zotaca włożono procesor i7-6400 i GTX-a 980, na podobnej konfiguracji bazuje produkt MSI, HP nie podaje co prawda konkretnej specyfikacji, ale jego Omen X ma opierać się na Skylake’u i równie mocnej grafice. Te komponenty kosztują, a do tego dochodzi jeszcze fakt, że tego typu gadżety same z siebie do tanich nie należą. Kupować osobny sprzęt tylko po to, żeby cieszyć się i tak drogimi już goglami VR? No nie wiem.

Z drugiej strony musimy pamiętać, że to tylko etap przejściowy. Laptopy na początku też były nieporęczne, dziś nie ma problemu, żeby nosić je w kobiecej torebce. Zarówno wirtualna rzeczywistość, jak i cała otoczka dopiero startują, mimo że technologia jest obecna od lat. Jeszcze parę lat temu nikt nie myślał, że da się zrobić sprzęt pokroju Rifta czy Vive’a, a teraz proszę bardzo – jest. Zatem wydaje mi się, że przy kolejnych generacjach będą pojawiały się usprawnienia i w końcu ktoś wpadnie na pomysł, jak strumieniować obraz z peceta na gogle tak, by nie było opóźnień czy utraty jakości wyświetlanego obrazu.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.