Polski rynek gier - podsumowanie roku 2010

Polski rynek gier - podsumowanie roku 201028.12.2010 15:07
Zbigniew Trzeciak

Polski rynek gier - podsumowanie roku 2010

Do przodu

Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym, pozytywem były dokonania studia City Interactive . W połowie roku wydany został Sniper: Ghost Warrior, który mimo średnich ocen okazał się hitem sprzedaży. No, bo jak często zdarza się, że w brytyjskich tygodniowych rankingach polska gra jest na pierwszym miejscu? Oj, rzadko. Dzięki Bogu CI nie osiadło na laurach i postanowiło pójść za ciosem. Najpierw ogłosiło, że pojawią się dwie kolejne strzelanki, w tym jedna na silniku CryEngine 3. Potem huknęła wiadomość o studiu w Londynie, którego szefem został Stuart Black. Jeszcze później dotarła do nas informacja, że filia w Anglii robi grę w klimatach II wojny światowej. A na koniec doszło nowe studio w Bydgoszczy. Niektórzy narzekają, że firma łapie zbyt wiele srok za ogon, ale malkontentom mówimy stanowcze: nie – i cieszymy się z sukcesów.

Drugą polską firmą, która narobiła ciekawego zamieszania, jest CD Projekt. Wszyscy kochamy pierwszego Wiedźmina i ogłoszenie prac nad kontynuacją było stanowczo jedną z radośniejszych chwil w 2010 roku. O grze zdążyliśmy dowiedzieć się już naprawdę wiele – począwszy od filmików prezentujących rozgrywkę opartą na autorskim silniku studia, przez skład edycji kolekcjonerskich (ach, ta głowa Geralta), aż po datę premiery (17 maja 2011). Wszystko wskazuje na to, że szykuje się godny następca pierwowzoru. Nic dziwnego, że wszelkie nowinki na temat tej produkcji z wywieszonym językiem chłonęły nie tylko polskie serwisy, ale i renomowane zagraniczne media. Jeżeli miarą sukcesu jest to, jak wiele o tobie piszą, to w Wiedźminie 2: Zabójcy Królów mamy prawdziwą gwiazdę.

Do tegorocznych pozytywów można zaliczyć także otwarcie usługi Xbox Live w naszym kraju. I choć prawdą jest, że powinno się to stać wiele lat temu, że na początku były spore problemy techniczne (choćby z migracją kont), że usługi, jakie dostajemy w naszej wersji, są zubożone względem zachodnich, to nie zmienia to faktu, że w końcu mamy możliwość legalnego uczestniczenia w jednej z największych społeczności graczy na świecie. Dorzućmy do tego smaczki w stylu Live League (polskiej ligi graczy na Live) i mamy w gruncie rzeczy bardzo ciekawy produkt. Przy tej okazji warto też wspomnieć o akcji „nie przerabiam/nie kradnę”, za pomocą której Microsoft chciał przekonać Polaków do kupowania legalnych gier, a która przerodziła się w „WeWantLive”, czyli petycję właśnie w sprawie tej usługi w naszym kraju. Czy miała ona wpływ na decyzję twórców Xboksa? Cóż, cieszmy się po prostu wynikiem całej sprawy.

Kolejną odnoszącą sukcesy produkcją w tym roku jest Two Worlds 2 studia Reality Pump. Nasze eksportowe cRPG zadebiutowało w listopadzie i już po dwóch tygodniach rozeszło się w nakładzie miliona egzemplarzy. Sukces? Oczywiście, zważywszy, że gra nie trafiła jeszcze na rynek brytyjski i amerykański (tam premiera 25 stycznia), co z pewnością powiększy ilość sprzedanych sztuk. Wisienką na tym torcie jest na pewno fakt, że polski tytuł poradził sobie z konkurencją – między innymi z Drakensangiem czy Arcanią.

Źródło artykułu:WP Gry
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.