Podsumowanie roku 2009 - Sony

Podsumowanie roku 2009 - Sony01.01.2010 20:50
marcindmjqtx

Podobnie jak Microsoft, Sony również obiecało sporo nowości, które miały czekać na graczy w roku 2009. A jak wyglądało to w praktyce?

W przypadku Sony jednym z ważniejszych wydarzeń była oczywiście premiera PS3 Slim, która to wersja została po raz pierwszy zaprezentowana na Gamescomie w sierpniu. Jak się okazało, nowa wersja konsoli wygląda dokładnie tak, jak na pierwszych, nieoficjalnych filmikach, w których autentyczność prawie nikt z początku nie wierzył. We wrześniu odchudzona konsola miała oficjalną premierę, która spowodowała ogólną obniżkę cen PS3.

Niestety, ku ubolewaniu części graczy, zrezygnowano ze wstecznej kompatybilności z PS2 (choć pojawiają się plotki, że część gier może się pojawić w Sklepie PSN). Ale i trudno się dziwić, zważywszy, że Sony wciąż całkiem nieźle zarabia na prawie dziesięcioletniej już konsoli poprzedniej generacji, która dopiero w tym roku miała premierę w niektórych krajach, na przykład w Brazylii. Sony oficjalnie zapowiedziało, że wcale nie zamierza w najbliższych latach rezygnować z PS2.

Nową wersję dostało w zeszłym roku nie tylko PS3, ale i PSP. PSPgo, choć przynosi zyski, nie okazało się jednak oszałamiającym sukcesem. Zapewne przyczyniła się do tego trochę wygórowana cena - wielu graczy, kupując PSP, wybiera jednak tańszy, starszy model 3000, obsługujący UMD. Wciąż ograniczona jest też oferta dostępnych do pobrania gier, w porównaniu z grami dostępnymi w formacie UMD.

W przypadku samych gier, PS3 wypadło w tym roku lepiej niż 360 jeśli chodzi o tytuły na wyłączność, jak Killzone 2, Uncharted 2, inFamous czy Ratchet & Clank: A Crack in Time. Choć znane serie zewnętrznych deweloperów, na które Sony miało niegdyś wyłączność, stają się coraz częściej wieloplatformowe, to w tym roku wewnętrzne studia Sony pokazały, na co je stać i dały nam świetne tytuły.

Podobnie jak w przypadku 360, w firmware 3.10 wprowadzono znienacka integrację z Facebookiem, choć poszła ona w trochę inną stronę (ale PS3 ma przecież i normalną przeglądarkę). Możemy dzięki temu informować znajomych m.in. o zakupach w PS Store czy zdobytych trofeach. Niestety nadal, mimo różnego rodzaju pogłosek, nie ma rozmów głosowych niezależnie od gry. Może pojawią się wreszcie w przyszłym roku. Nieobowiązkowy firmware 3.15 pozwala także na odpalanie na PS3 działających wcześniej jedynie na PSP Minis, a także na transfer danych między dwoma konsolami za pomocą ethernetu.

W przeciwieństwie do Microsoftu, od którego wciąż nie można doprosić się Xbox Live, Sony pamięta o polskich graczach. Firmware 2.70 wprowadził wreszcie polskie czcionki, a 3.10 również język polski do interfejsu PS3. Niespodzianką była też możliwość oglądania kanału AXN - niestety streaming działa tak sobie i do Sky w 360 się nie umywa. Wciąż czekamy jednak na dostępność w Polsce VidZone, Video Store i na polskie piosenki w SingStore. Inicjatywa "Lokalizacje 2.0" pokazuje też, że Sony poważniej podeszło do polskich wersji swoich gier. W tym roku zlokalizowane mają być już wszystkie tytuły wydawane przez SCEP.

Podobnie jak Microsoft, Sony również stawia na kontrolę ruchową, choć wydaje się, że nie skupia się na tym aż tak, jak konkurent. O Natalu było w mijającym roku słychać dużo więcej niż o różdżkach Sony, które wciąż nie mają jeszcze nawet oficjalnej nazwy. Na ile tego typu rozwiązania się przyjmą, czy znajdą zastosowanie w grach hardkorowych, czy też może pozwolą na odebranie Nintendo części rynku graczy niedzielnych, czas pokaże. W dużej mierze zależy to oczywiście od inwencji deweloperów i od tego, ile pieniędzy Sony włoży w promocję swojego gadżetu.

Na początku roku Sony zapowiadało, że pojawi się w nim sporo płytek Blu-ray zawierających zarówno film, jak i grę. Choć potencjalnie może się to nieźle sprawdzić w przypadku growych adaptacji filmów (albo odwrotnie), to jak na razie jedynym tego typu zestawem z pełną grą jest film Watchmen wydany wspólnie z grą Watchmen: The End Is Nigh. Oprócz tego do filmu District 9 dołączono demo God of War 3.

A co wy myślicie o minionym roku? Czy Sony spełniło wasze oczekiwania, czy może je zawiodło? Czy spodziewacie się, że rozpoczęty dziś rok będzie dla platform z rodziny PlayStation lepszy, czy może gorszy?

Paweł Dembowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.