Pięć rzeczy, za które Wasze mózgi podziękują Wam za granie w gry akcji

Pięć rzeczy, za które Wasze mózgi podziękują Wam za granie w gry akcji21.11.2012 16:26
marcindmjqtx

Lubicie sieciowe strzelanki? Być może oprócz tego, że się przy nich relaksujecie, to wpływają korzystnie na prace Waszych mózgów.

Daphne Bavelier jest specjalistką od badań nad pracą mózgu, która w swoim laboratorium w Genewie bada wpływ różnych rzeczy na pracę szarej masy jaką mamy pomiędzy uszami. Jedną z rzeczy, która znalazła się w centrum zainteresowania jej zespołu są gry wideo. Parę miesięcy temu podczas prezentacji TEDX, Bavelier opowiadała o wpływie gier na mózg, a niedawno, nagranie z tego trafiło do sieci.

Co z niego wynika?

1. Gry korzystnie wpływają na nasz wzrok. Konkretnie, ułatwiają nam rozpoznawanie stałych wzorów w otoczeniu. Takich jak litery alfabetu, które mogą być za małe dla osób o podobnej zdolności widzenia (licząc w dioptriach).

2. Również ze wzrokiem ma związek fakt, że ludzie grający w gry akcji w rodzaju Call of Duty, łatwiej rozróżniają różne stopnie szarości. Co jak twierdzi Bavelier, może przydawać się np. podczas jazdy samochodem we mgle.

3. Gracze potrafią skupić się na znacznie większej liczbie elementów na ekranie niż "niegracze". Za przykład może posłużyć proste doświadczenie z dużą liczbą kolorowych kulek na ekranie. Większość osób nie ma problemu ze śledzeniem ruchów trzech kropek i odpowiedzią na pytanie, jaki kolor kryje się pod znakiem zapytania:

W przypadku graczy, kulek może być już tyle:

4. Gracze szybciej przerzucają swoją uwagę, są lepsi w robieniu kilku rzeczy na raz. Są w tym lepsi, niż ludzie, którzy na co dzień robią kilka rzeczy na raz w internecie, jak słuchanie muzyki połączone z wyszukiwaniem czegoś w googlu połączone z chatowaniem ze znajomym. "Wielozadaniowcy" są gorsi w multitaskingu od graczy.

5. Gry mogą wpływać korzystnie na wyobraźnię przestrzenną. Ludzie, którzy spędzili z grami jakiś czas, w warunkach laboratoryjnych było to 10 godzin, mieli lepsze wyniki w rozwiązywaniu przestrzennych zagadek niż ci, którzy tego nie robili.

Jednakże zanim zaczniecie traktować powyższe punkty jako wygodne wymówki dla kolejnych całonocnych sesji z ulubioną strzelanką, musicie pamiętać, że Bavelier powiedziała jeszcze kilka innych rzeczy.

Po pierwsze, z grami i ich wpływem na ludzi jest trochę jak z winem. Gdy gramy zbyt dużo, negatywny wpływ może przeważyć nad potencjalnymi profitami. Liczą się proporcje i odpowiednie dawkowanie. Po drugie, różne gry wpływają w różny sposób na ludzki mózg. Dopiero się to bada. Po trzecie, póki co badacze swoje, a twórcy i wydawcy swoje, niewiele się robi, aby stworzyć gry, które mogłyby pomagać ludziom i jednocześnie dobrze by się w nie grało.

Jeżeli poczuliście się zainteresowani, całą prezentację Bavelier możecie obejrzeć poniżej:

Konrad Hildebrand

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.