NPD informuje o najlepiej sprzedających się grach 2015 i udowadnia, jak mało sensu mają takie listy

NPD informuje o najlepiej sprzedających się grach 2015 i udowadnia, jak mało sensu mają takie listy16.01.2016 10:54
Patryk Fijałkowski

NPD Group, organizacja zajmująca się badaniem rynkowych trendów, opublikowała swój raport dotyczący sprzedaży gier w 2015 roku. I szybko spotkała się z krytyką.

Nie chodzi tu nawet o to, że NPD swoimi badaniami obejmuje tylko teren Stanów Zjednoczonych, a dla reszty świata nie ma niezależnych i jednocześnie łatwo dostępnych badań. To duży rynek i dość reprezentatywny - przynajmniej dla Zachodu. Można z dość dużym prawdopodobieństwem zakładać, że wyniki europejskie nie odstają jakoś znacząco od trendów, które można obserwować za oceanem. Problemem jest co innego.

Jak zauważyła organizacja ESA (Entertainment Software Association), te wyniki - nawet dla samego rynku amerykańskiego - trudno w dzisiejszych czasach uznawać za w jakimkolwiek sensie kompletne.

„Miliony użytkowników kupują innowacyjne treści na mnóstwo sposobów, włączając w to subskrypcje, zawartość cyfrową i za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dawno minęły czasy, w których rozwój i siłę branży można było określić na podstawie informacji dotyczących sprzedaży, podawanych przez sieci handlowe. Informacje dotyczące przychodów, opublikowane przez NPD, nieodmiennie faworyzują ten tradycyjny model kosztem pozostałych obszarów, w których elektroniczna rozrywa się rozwija. Konsumenci, twórcy i innowatorzy naszej branży oraz społeczność inwestorów zasługuje na więcej. ESA będzie robić wszystko co w jej mocy, by zachęcać i nakłaniać NPD do publikowania pełnych informacji dotyczących wydatków na gry w 2015 roku, uwzględniających wszystkie obszary tej zróżnicowanej branży” - napisała organizacja w swoim oświadczeniu.

Tego typu sygnały słyszymy oczywiście nie pierwszy raz. Sprzedaż cyfrowa od wielu lat stanowi dużą część rynku, a zarzuty o jej ignorowanie pojawiają się za każdym razem, gdy publikowane są tego typu raporty. Tyle tylko, że nic nie zmieniają. Wręcz przeciwnie - z roku na rok wydaje się, że informacja na temat tego, ile tak naprawdę zarabiają gry, jest coraz bardziej rozmyta. Nie pomaga tu wprowadzanie usług w rodzaju EA Access (ostatnio pisaliśmy o jej wejściu na PC).

Wygląda na to, że z roku na rok w branży elektronicznej jest coraz więcej pieniędzy, a jednocześnie coraz mniej wiadomo, jak są dystrybuowane. Komu to służy? Raczej nie twórcom. Sygnały o tym, że model subskrypcyjny nie jest opłacalny dla artystów, płyną dość otwarcie z branży muzycznej. Można się spodziewać, że nie inaczej będzie w świecie elektronicznej rozrywki. Wielkim wydawcom rzecz jasna na rękę jest ukrywanie szczegółów dotyczących ich biznesu i trudno się spodziewać, by z entuzjazmem dzielili się swoimi sekretami.

Reakcja ESA wynika jednak wprost nie tyle z chęci ochrony interesów twórców, co z tego, że jeżeli spojrzeć wyłącznie na wyniki opublikowane przez NPD, to kondycja branży nie wygląda rewelacyjnie. Sprzedaż gier spadła o 2 proc. w porównaniu z rokiem 2014 (5,17 miliarda dolarów), sprzedaż sprzętu - o 4 proc. do 4,86 miliarda.

I chociaż o ten drugi spadek wini się nasycenie rynku konsolami poprzedniej generacji (coraz mniej ludzi kupuje Xboksy 360 i Playstation 3) oraz słabe wyniki konsol przenośnych, to ten pierwszy wynikać może wprost z coraz większej popularyzacji zakupów cyfrowych. Łącza internetowe osiągnęły już szybkości, przy których nawet gry na konsole obecnej generacji, zajmujące po kilkadziesiąt gigabajtów, mogą być spokojnie nabywane w ten sposób. Ignorowanie ich przez NPD sprawia, że rzeczywista skala rozwoju branży jest dla nas niewidoczna.

Tak czy inaczej - poniżej lista najlepiej się sprzedających gier na terenie USA w 2015 roku. Dopóki nie doczekamy się niezależnych badań, obejmujących wszystkie obszary tego rynku, musimy się nimi zadowolić.

  1. Call of Duty: Black Ops 3 (Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3, PC)
  2. Madden NFL 16 (PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3)
  3. Fallout 4 (PS4, Xbox One, PC)
  4. Star Wars Battlefront 2015 (Xbox One, PS4, PC)
  5. Grand Theft Auto V (PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3, PC)
  6. NBA 2K16 (PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3)
  7. Minecraft (Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4)
  8. Mortal Kombat X (PS4, Xbox One)
  9. FIFA 16 (PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3)
  10. Call of Duty: Advanced Warfare (Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3, PC)

[źródło: vg247, HardcoreGamer]

Dominik Gąska

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.