Następny Xbox nie pozwoli na uruchamianie używanych gier?

Następny Xbox nie pozwoli na uruchamianie używanych gier?08.02.2012 12:19
marcindmjqtx

Czy następca Xboksa 360 będzie zawierał zabezpieczenie nie pozwalające na uruchamianie używanych gier? O takich plotkach już pisaliśmy. Jak dokładnie miałoby to wyglądać? I jak reagują na ten pomysły twórcy gier?

Jameson Durall ze studia Volition (pracował między innymi przy Saints Row) entuzjastycznie wypowiedział się ostatnio o takim rozwiązaniu. Stwierdził, że Microsoft ma już przecież taki system w przypadku cyfrowych rozszerzeń i wszelkiego rodzaju online passów. Kupujesz grę w pudełku, ale za pomocą kodu przypinasz ją do swojego konta Live. I już, nikomu jej nie pożyczysz.

No, może nie będzie aż tak źle. Durall stwierdził, że jest "fanem" wypożyczalni gier, ale zauważył, że Microsoft mógłby założyć własny serwis tego typu. A co z pożyczaniem gier znajomym? Tu zasugerował rozwiązanie znane z książek na Kindle - możesz udostępnić jakiś tytuł znajomemu i na określony czas przypisać go do jego Gamertaga, ale samemu stracisz do niego dostęp.

Nie jest nowością fakt, że rynek gier tak samo nie lubi "używek" jak "piratów". Czy trzeba walczyć z nim aż takimi środkami? Durall uważa, że coś zrobić trzeba na pewno, biorąc pod uwagę, ile dziś kosztuje wyprodukowanie gry AAA.

Nie wszyscy jednak zgadzają się z takim podejściem. Głos w sprawie zajął nie kto inny, jak warszawski CD Projekt Red.

Adam Badowski, dyrektor zarządzający CDPR, stwierdził:

Nie tracimy pieniędzy z powodu piratów; tracimy je, ponieważ ludzie decydują się nie kupować naszej gry. Prostota i oczywistość tej myśli jest przyjemnym odświeżeniem po wszystkich tych, którzy każdą ściągniętą z sieci kopię przeliczają na stratę równą jej ceny w sklepie. Oddajmy jednak dalej głos Badowskiemu:

Powinniśmy włożyć więcej sił w ulepszanie i dopieszczanie naszych produktów, przekonując graczy do zatrzymania ich, do bycia z nami, do zrozumienia naszych potrzeb (...) Michał Platkow-Gilewski, szef marketingu CDPR dodaje:

Nasi fani - gracze - podejmują samodzielne decyzje. Chcą z nami zostać, ponieważ wierzą, że nasz produkt jest tego wart, że jest wart trzymania na ich półkach, nawet jeśli skończyli już grę dwa albo trzy razy. Robią to, ponieważ mają wolną wolę - jeśli im to odbierzemy, to może być dobre dla biznesu, ale jeśli ktoś zmusiłby mnie do zatrzymania gry nawet, jeśli bym tego nie chciał, to byłoby wbrew mojej woli. Taki sposób myślenia jest od dawna bliski CD Projektowi, który jak może unika na przykład wszelkich zabezpieczeń DRM.

Nie ukrywam też, że jest to sposób myślenia, który prywatnie trafia do mnie. Tylko czy trafi do ludzi, którzy kierują całym tym "growym biznesem"?

Tomasz Kutera

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.