Jeszcze w tym roku gry mobilne będą miały większy udział w rynku, niż te pecetowe i konsolowe

Jeszcze w tym roku gry mobilne będą miały większy udział w rynku, niż te pecetowe i konsolowe26.04.2016 11:55
Bartosz Stodolny

Przynajmniej jeśli wierzyć przewidywaniom agencji Newzoo, choć obserwując ten segment ciężko myśleć inaczej.

Czy nam się to podoba, czy nie, gry na tablety i smartfony są już stałym elementem całej branży elektronicznej rozrywki. Każdy posiadacz wyżej wymienionych urządzeń ma zainstalowany przynajmniej jeden tytuł, który umila mu czas w poczekalni u dentysty, czy miejscach skupienia. Mało tego, wielu użytkowników regularnie wydaje pieniądze na wszelkiej maści kryształki, złoto, czy co tam twórcy wymyślą.

Za przykład niech posłuży SuperCell, autorzy Clash of Clans i Boom Beach. Firma w 2015 roku wygenerowała 2,3 miliarda dolarów przychodu, co jest naprawdę dobrym wynikiem zważywszy na fakt, że ich produkcje to „mobilne popierdółki”. Podobnie jak twórcy gier ze słowem „Saga” w tytule. King okazał się na tyle intratnym biznesem, że w ubiegłym roku został wykupiony przez Activision Blizzard i znacząco przyłoży się do zwiększenia obrotów wydawcy w najbliższych latach.

Nic dziwnego zatem, że produkcje mobilne rok do roku rosną w siłę i zdobywają coraz większe udziały w globalnym rynku gier wideo. Ten według przewidywań agencji Newzoo osiągnie w 2016 roku wartość 99,6 miliarda dolarów, notując 8,5-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Produkcje mobilne będą stanowiły 37% całości, co przekłada się na 36,9 miliarda dolarów obrotu. Oznacza to również, że do roku 2019 będzie to najszybciej rosnąca gałąź, z przewidywanym wzrostem na poziomie 21,3% w latach 2015 – 2019, cały rynek natomiast urośnie do poziomu 118,6 miliarda dolarów w tym samym okresie, rocznie notując średnio 6,6% wzrostu.

Jak wygląda to w przypadku pozostałych platform? Pecety to 27% udziału i 26,7 miliarda dolarów obrotu, co jest nieco ponad 2-procentowym wzrostem w porównaniu z rokiem ubiegłym. Konsole to 29 miliardów dolarów, co będzie stanowiło 29% udziałów. Wynika z tego, że gry mobilne stanowią największy udział w obrotach całej branży i taki stan ma się utrzymać do roku 2019, kiedy niemal połowa całego przychodu będzie pochodziła właśnie od tych produkcji.

Co ciekawe, 47% obrotów, albo 46,6 miliarda dolarów, zostanie wygenerowanych nie w Ameryce Północnej czy Europie, a w krajach Azji i Pacyfiku, z czego ponad połowę będą stanowiły Chiny, które z wynikiem na poziomie 24,4 miliarda dolarów przejmą pozycję lidera rynku od Stanów Zjednoczonych (23,5 miliarda dolarów). Tutaj również silna będzie pozycja gier mobilnych, które w tym roku będą stanowiły 41% udziałów w chińskim rynku gier wideo, by do roku 2019 osiągnąć udział na poziomie 48%.

Oczywiście nie oznacza to, że gry pecetowe i konsolowe będą powoli wymierać, kanibalizowane przez produkcje na smartfony i tablety. Obie gałęzie notują stabilne wzrosty, choć nie tak duże jak branża mobilna. Ponadto, szczególnie w przypadku pecetów, dochodzą inne możliwości monetyzacji, jak choćby rozgrywki esportowe zarówno w formie „fizycznej”, jak choćby IEM w Katowicach, czy WGL w Warszawie, oraz tej typowo cyfrowej. Niedawno pisaliśmy przecież, że 21% oglądalności wszystkich transmisji na Twitchu przypada właśnie na eSport.

[Źródło: Newzoo: 1, 2]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.