Gry z Oculus Rifta działające na HTC Vive? Cieszcie się póki możecie, bo nie potrwa to długo

Gry z Oculus Rifta działające na HTC Vive? Cieszcie się póki możecie, bo nie potrwa to długo15.04.2016 11:12
Maciej Kowalik

Oculus zamierza strzec własnych atutów. Ale tylko tej firmie zależy na podzieleniu pecetowych graczy.

"To hack i nie możemy tego popierać" - w ten sposób przedstawiciel Oculusa skomentował dla serwisu GamesIndustry kwestię opublikowanego w sieci programu, pozwalającego na uruchamianie gier z Rifta na HTC Vive. Między innymi recenzowanego u nas Lucky's Tale. "Użytkownicy powinni spodziewać się, że zhackowane gry nie będą działać wiecznie, bo regularne aktualizacje gier, aplikacji i naszej platformy prawdopodobnie zepsują złamane oprogramowanie."

Była akcja, jest reakcja. Najbardziej przewidywalna z możliwych, choć sprzeczna z tym, co niecałe pół roku temu Palmer Luckey pisał na reddicie.

Później doprecyzował, że "platforma" to w tym wypadku cyfrowy sklep Oculusa. Mieliśmy mieć możliwość grania na goglach naszego wyboru, pod warunkiem, że grę kupiliśmy w Oculus Home.

Może rozpoczęcie rywalizacji z innymi firmami na poważnie spowodowało przemyślenie tej decyzji, ale w tym momencie Oculus jest jedyną firmą, która zamierza tworzyć bariery między graczami. Gabe Newell otwarcie mówi, że gry na wyłączność to złe rozwiązanie zarówno dla klienta, jak i - w dłużej perspektywie - dla dewelopera. Autorzy gier VR mogą sprzedawać je na Steamie niezależnie od tego, które gogle wspierają. Ale to Valve - właściciel największego cyfrowego straganu na świecie. Co o ekskluzywności mówi HTC?

Trudno się dziwić, że ktoś próbuje forsować granicę zamkniętego ekosystemu Oculusa. Fragmentaryzacja rynku i dzielenie graczy na platformy to standard na konsolach, ale w przypadku komputerów osobistych nowość. W dodatku dotycząca gadżetu, który tak na dobrą sprawę wciąż więcej obiecuje, niż dostarcza. Kupno jednych gogli to decyzja, której nie podejmuje się łatwo. Kto chciałby kupować wszystkie?

Ba, wirtualna rzeczywistość zaczyna dzielić ich na obozy w momencie, gdy przyszłość multiplayera na konsolach zaczyna powoli pachnieć rozgrywkami pomiędzy posiadaczami sprzętów Sony i Microsoftu. Tymczasem na PC ktoś, kto kupił Project Cars na Steamie, nie zagra w sieci z kimś, kto kupił tę samą grę w Oculus Home.

Pachnie absurdem, oby była to tylko choroba wieku dziecięcego, dotycząca gry, która swoją premierę miała w zeszłym roku. Bo wydaje mi się, że im mocniej Oculus będzie zaciskał swoje granice, tym więcej graczy będzie chciało mu zagrać mu na nosie. Niekoniecznie tworząc "sprytne" oprogramowanie. Wystarczy związanie swojej przyszłości z konkurencją.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.