Granie palcem po szkle [ACER ICONIA 500]

Granie palcem po szkle [ACER ICONIA 500]14.12.2011 12:35
marcindmjqtx

Platforma: Acer Iconia 500, 10-calowy tablet z systemem Android 3.2 napędzany dwurdzeniowym procesorem nVida Tegra 2 wspieranym przez specjalizowany procesor graficzny. Czy to przyszłość przenośnej rozgrywki? Nie sądzę, a jeśli tak, to nie będzie zbyt zabawnie.

W teorii jest to maszyna, której moc obliczeniowa przekracza tę, którą dysponowały mocne pecety jeszcze dekadę temu. Moc wystarczająca do generowanie grafiki 3D na ekranie o rozdzielczości 1280x800, tuż pod naszymi palcami. Można by się spodziewać solidnej rozrywki.

Firma nVidia dostarcza tablety z układem graficznym Tegra, na który produkowane są specjalne wydania gier z oznaczeniem THD, które umieją tę dodatkową moc wykorzystać. Cały problem jednak w tym, że nie są to specjalnie ciekawe gry. Przynajmniej dla tych graczy, którzy oczekują bardziej tradycyjnych gier, zwanych w branżowym slangu grami hard core (nie mylić z pornografią), zamiast powszechnych i niezmiernie popularnych wśród gier mobilnych gier casual, czyli przeznaczonych dla każdego.

Jeśli tablet Acera ma służyć jako wygodne urządzenie do zwiedzania internetu, to oferowane na niego gry, zarówno w wersji na „normalne” urządzenia z systemem Android, jak i dedykowane gry na Tegrę, za darmo i za opłatą, są w stanie trafić chyba w każde gusta. Możemy zagrywać się w nieśmiertelne Angry Birds, próbować swych sił w Cut the Rope, pograć w trójwymiarowe gry RPG, odbijać do znudzenia kulki fliperami (to akurat nawet bardzo mi się podobało), pogasić pożary w symulującej fizykę płynów  grze Sprinkle, zapolować na zombich, powalczyć na miecze jako samuraj, albo pokroić trochę owoców we Fruit Ninja, czy zagrać w mobilną namiastkę Gears of War - ShadowGun. Jest w czym wybierać, choć trzeba przyznać, że dość szybko okryjemy, że wybrana gra jest jedynie powielenie istniejących już i wyeksploatowanych pomysłów, albo też pod efektowną oprawą nie ma żadnej głębszej i wciągającej na dłużej rozgrywki.

Możemy zaimponować znajomym efektownymi wyścigami wodnych ścigaczy Riptide GP , w których możemy podziwiać grafikę 3D tworzoną w czasie rzeczywistym w rozdzielczości HD tuż pod naszymi palcami, gdy z dużym wysiłkiem będziemy sterować naszym pojazdem przechylając cały tablet w lewo i prawo.

I tutaj docieramy do najpoważniejszego problemu z grami na urządzenia mobile i tablety - sterowania. Bywają gry, w których interakcja poprzez dotyk i ruch palcem po ekranie wydaje się najlepszym z możliwych sposobów na rozgrywkę. Angry Birds, Cut the Rope albo Fruit Nija są doskonałymi przykładami gier, w które nie grałoby się tak samo (albo wcale) na dowolnym innym urządzeniu zdolnym do uruchomienia tych nieskomplikowanych przecież gierek. Są to gry wprost stworzone na dotykowe smartfony oraz tablety i zasłużenie święcą na nich triumfy i okupują najwyższe pozycje list przebojów. Popularne symulatory fliperów też bardzo dobrze odnajdują się w dotykowej interakcji. A gry sterowanie przechylaniem całego tabletu może zapowiadają się ciekawe, ale nie znalazłem jeszcze takiej, która by mnie nie frustrowała.

Jednak, gdy zaczynamy obcować z bardziej tradycyjnymi gatunkami gier, to szybko musimy nauczyć się korzystać z wirtualnych przycisków i gałek symulowanego pada. I, co gorsza, każda z gier robi to po swojemu, z rozmaitym efektem. Brak fizycznego oporu i sprzężenia zwrotnego, tak przydatnego w obcowaniu z normalnym konsolowym padem, także takim będącym częścią każdej przenośnej konsoli, skutecznie osłabia nasze wrażenia kontrolowania tego, co się dzieje na ekranie. Często sami sobie przesłaniamy akcję na ekranie, a nasze wirtualne dżojstiki albo wędrują w różne strony, albo uciekają nam spod palców. I ucieka cała zabawa.

Dodatkowym mankamentem w przypadku tabletów opartych o system Android 3.2 i nowsze jest belka systemowa znajdująca się na dole ekranu i zestaw przycisków i ikon sterujących na niej. Tak się nieszczęśliwie składa, że te aktywne elementy systemu skupiają się w dolnych rogach ekranu, czyli bardzo blisko wirtualnych elementów sterujących umieszczanych przez gry. I w efekcie tego zamiast przemieścić swego bohatera, lądujemy na systemowym ekranie głównym.

Może jednak sprzętowe możliwości procesora Tegra 2 wynagrodzą nam te niedogodności? Niestety, nie. Wiele gier HD ma zauważalne spadki wydajności i daleko im do płynności znanej z tradycyjnych konsol. Co gorsza, nawet pobieżne porównanie płynności działania tych samych gier uruchamianych na iPadzie 2 wypada na korzyść produktu firmy Apple. Może Tegra 3 wkrótce pokaże obiecywaną moc, przecież produkty z nowym procesorem nVidii właśnie schodzą z fabrycznych taśm.

Dedykowane konsole przenośne właśnie rzeczywistemu, fizycznemu sterowaniu zawdzięczają powodzenie wśród graczy przyzwyczajonych do bardziej tradycyjnych i rozbudowanych gier. Tacy gracze wiedzą, że tam takie gry znajdą, choć trzeba będzie to odkupić ceną i znacznie ograniczonymi możliwościami samego urządzenia. Niemnie jednak ruch w kierunku zabawy palcem po szkle nie zostanie już zatrzymany. 500 milionów graczy w Angry Birds nie może się przecież mylić.

Maciej Miąsik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.